Autotest

Skoda Kamiq: driemaal is scheepsrecht

Print
Skoda Kamiq: driemaal is scheepsrecht

De Kamiq heeft een eigenzinniger snoetje dan zijn grote broers. Afbeelding: Skoda

In navolging van Volkswagen en Seat rondt Skoda het SUV-gamma naar beneden af. Is de Kamiq onderscheidend genoeg in dit segment?

Net als de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross staat de Kamiq op het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep en wordt er veel techniek gedeeld. Toch zijn er belangrijke verschillen, Skoda trekt haar troefkaart namelijk weer: ruimte. Dankzij een tien centimeter langere wielbasis – 265 in plaats van 255 centimeter – zit je in een Kamiq vorstelijk, ook achterin. Door de relatief korte overhang aan de achterzijde is de bagageruimte met 400 liter niet uitgesproken groot, eerder gemiddeld. Een ruime selectie aan vakjes in het interieur verschaft je nog eens 26 liter ruimte.

Geen diesel

Zijn de grotere Karoq en Kodiaq vooral van voren gezien maar moeilijk uit elkaar te houden, de Kamiq heeft een eigenzinniger snoetje. De afzonderlijke koplampen en daarboven geplaatste dagrijverlichting geven het frontje meer karakter en eigenheid. Qua lijnvoering leunt de auto sterk op de Scala; de achterlichten én het interieur zijn zelfs één op één overgenomen. Geen schande, het Scala-dashboard steekt prima in elkaar en laat op het gebied van ergonomie maar weinig punten liggen.

Autotest Skoda Kamiq. Video: Autovisie

Hoogstens is de wat omslachtige bediening van de airco – temperatuur via de laag geplaatste knoppen, overige instellingen via het hoog geplaatste display – voor verbetering vatbaar. Het materiaalgebruik is voldoende tot goed voor een auto in deze klasse, maar het zichtbare plaatwerk rondom de raamstijlen oogt niet chic. De achterbank laat zich in 40/60-verdeling vrijwel platleggen voor een laadruimte tot 1395 liter en optioneel kan ook de leuning van de passagiersstoel omgeklapt worden.

Hoewel Skoda de Kamiq liever een SUV dan een crossover noemt, hoef je van zijn terreinvaardigheden niet veel te verwachten. De auto heeft vier centimeter meer bodemvrijheid dan de Scala en vierwielaandrijving is niet leverbaar. Een koppelrijke diesel kunnen we vergeten, de Nederlandse importeur heeft besloten de 1.6 TDI niet in het gamma op te nemen. Wij moeten het dus doen met de 1.0 TSI benzinemotor met 95 pk en vijfbak, de 1.0 TSI met 115 pk en zesbak of een 1.5 TSI met 150 pk.

Beide motoren zijn leverbaar met een zeventraps DSG. De prestaties zijn adequaat, ook de 115 pk sterke driecilinder krijgt voldoende gang in de Kamiq. In de vele haarspeldbochten in de Vogezen maakt de DSG een wat lome indruk en kiest hij steevast een te hoge versnelling om de Kamiq vlotjes door de bochten omhoog de berg op te krijgen. Zelf schakelen met de flippers aan het stuur biedt uitkomst en geeft de driecilinder een levendiger karakter. De 95 pk motor lijkt ontoereikend voor dergelijk gebruik, maar voor ons land afdoende.

Vooral comfortabel

De demping en vering zijn vooral afgestemd op comfort. Ook de stevig bekrachtigde, doch voldoende precieze stuurinrichting past bij het karakter van een voorspelbare allemansvriend. Skoda biedt tegen een meerprijs van 450 euro wel een sportonderstel met elektronisch instelbare dempers aan, maar wie sportiviteit wil, doet er wellicht beter aan elders te kijken. Wie in dit segment op zoek is naar een ruime, praktische en comfortabele gezinsauto, kan de Kamiq wél op zijn shortlist plaatsen.

Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 pk

  • Prijs: € 24.690,--
  • Op de markt: heden
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Acceleratie: 0-100 in 10,0 s
  • Verbruik: 1 op 18,2
  • CO2-emissie: 125 g/km
  • Motor: 115 pk/200 Nm
  • Massa leeg: 1251 kg

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen