Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest

Print
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest

Afbeelding: AD/Pexels.com

Fabrikanten maken auto’s natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit.

Het is logisch dat de fabrikanten het meest verdienen aan auto’s in de hoogste en duurste prijsklassen. Tien procent op een auto van 15.000 euro is immers wel iets anders dan 10 procent op een auto van 150.000 euro. Geen wonder dus dat de absolute nummer één uit het lijstje van Bloomberg een sportwagen is: de Porsche 911.

Hoewel die auto slechts 11 procent van de verkopen bij Porsche voor zijn rekening neemt, is de ‘elfer’ goed voor 30 procent voor de totale omzet van de Duitse autobouwer. Porsche zou vooral veel geld verdienen aan dure opties als keramische remmen en aan de snellere versies van het model.

Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Porsche 911. Foto: AD/Porsche

Half miljard

Die speciale versies maken het voor de fabrikant slechts een fractie duurder om de auto te bouwen, maar de uiteindelijke verkoopprijs ligt ineens een stuk hoger. Alleen al aan de 911 Turbo zou Porsche een half miljard verdienen, becijferde Bloomberg.

Dat geld hebben de Duitsers trouwens hard nodig om te kunnen investeren in de nieuwe generatie elektrische modellen. Bloomberg denkt dat de Taycan, de eerste elektrische Porsche, pas in 2023 rendabel zal worden, wanneer de batterijprijzen dalen en elektrische auto’s wereldwijd meer ingeburgerd raken. Intussen moet het geld voor de broodnodige investeringen elders gezocht worden.

Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Ferrari F8 Tributo. Foto: AD/Ferrari

De andere ‘grootverdieners’

Bij andere autofabrikanten ziet Bloomberg ook enkele modellen die slechts een klein aandeel in de verkoop hebben, maar toch aan een groot deel van de omzet bijdragen. De Ferrari F8 Tributo is bijvoorbeeld goed voor slechts 17 procent van de verkoop, maar wel verantwoordelijk voor een duizelingwekkende 50 procent van de winst van deze fabrikant.

Bij de SUV’s blijken vooral de Mercedessen en BMW’s kassuccessen. De GLE en GLS zijn verantwoordelijk voor 24 procent van de omzet van het merk met de ster. Iets wat ze doen met een aandeel in de verkoop van slechts 9 procent. De BMW X5 is goed voor 16 procent van de inkomsten in München, en dat met een verkoopcijfer van slechts 7 procent.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen