Deze foto op 24 miljoen kilometer van de zon gaf de NASA vrij. Afbeelding: EPA

Er vanaf de aarde naar kijken is absoluut geen goed idee, maar dankzij de NASA kunnen we nu toch een prachtige blik werpen op onze zon.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft nieuwe beelden vrijgegeven, en niet zomaar de eerste de beste: nooit eerder kwam een onbemand ruimtevaartuig zo dicht bij de zon.

Ruimtesonde Parker werd in de zomer van vorig jaar gelanceerd en heeft als bestemming de zon. Het is nog steeds een stipje in het heeal, ook al heeft de zon een doorsnede van een kleine 1,4 miljoen kilometer. Ter vergelijking: de aarde is ‘amper’ 12.742 kilometer lang in doorsnede.

Corona binnen

De foto die nu is vrijgegeven, is gemaakt op 24 miljoen kilometer afstand. Pas in 2024 moet Parker de corona binnenvliegen, het gebied bomvol straling en deeltjes dat je vanaf de aarde kunt zien tijdens een zonsverduistering.

Parker is naar de zon gestuurd om het gedrag van de ster te onderzoeken, en de mogelijke impact op de aarde. Zo zijn de wetenschappers van NASA geïnteresseerd in de zonnewind, waarbij een massa geladen deeltjes de ruimte in worden gestuurd, en het magneetveld van de zon. Parker ontdekte nu bijvoorbeeld al de magnetische stralingen die de zon uitstuurt, plots fel van richting kunnen veranderen.

Een artistieke impressie van Parker en de zon voor zijn lancering. Foto: EPA
Foto: AP
De Parker Solar Probe voor zijn lancering in 2018. Foto: AFP
De raket die Parker naar de ruimte bracht. Foto: AD/Reuters
Foto: EPA

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen