Ombudsman heropent onderzoek na foutieve informatie Belastingdienst

Print
Ombudsman heropent onderzoek na foutieve informatie Belastingdienst

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Afbeelding: ANP

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heropent een onderzoek naar het verlagen van dwangbevelkosten voor ondernemers na foutieve informatie van de Belastingdienst. Dat staat in een brief die aan staatssecretaris Menno Snel van Financiën is gestuurd.

De ombudsman kreeg vorig jaar signalen dat de Belastingdienst te hoge dwangbevelkosten in rekening zou brengen aan met name ondernemers. Deze dwangbevelkosten zijn gekoppeld aan de hoogte van de belastingaanslag. Maar bij een vermindering van de belastingaanslag zou de Belastingdienst de dwangbevelkosten niet automatisch verlagen. Daardoor zouden ondernemers soms duizenden euro’s te veel betalen.

De ombudsman stelde hierover vragen aan de Belastingdienst. ,,Uit de informatie van de Belastingdienst blijkt dat in het werkproces van de dienst voldoende waarborgen zijn ingebouwd om de dwangbevelkosten te verlagen na een vermindering van de aanslag. Op basis van die informatie beëindigde de ombudsman zijn onderzoek in oktober 2018”, aldus Van Zupthen.

Antwoorden

Afgelopen week liet de Belastingdienst de ombudsman weten dat de verstrekte informatie niet klopte. Uit nadere interne controles is gebleken dat het werkproces niet goed functioneerde. Daardoor heeft de Belastingdienst toch belastingplichtigen met te hoge dwangbevelkosten geconfronteerd.

Van Zutphen wil nogmaals antwoord op de vragen die hij de Belastingdienst in het kader van zijn onderzoek in 2018 stelde. Daarnaast wil de ombudsman weten wat de gevolgen zijn van de fouten bij de Belastingdienst. Hij heeft de staatssecretaris onder meer gevraagd hoeveel mensen benadeeld zijn, voor welk bedrag dat is gebeurd en hoe de Belastingdienst ervoor gaat zorgen dat zij excuses en een passende compensatie krijgen.

Ook wil de ombudsman weten hoe de Belastingdienst ervoor gaat zorgen dat de dwangbevelkosten voortaan wel automatisch worden verlaagd na een vermindering van de aanslag.

Verkeerd geïnformeerd

De ombudsman stelt het op prijs dat de Belastingdienst hem op eigen initiatief heeft laten weten dat hij verkeerd geïnformeerd is. Wel wil hij van de staatssecretaris van Financiën weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.