Autotest

Update Opel Astra scoort consistent over de volle breedte

Print
Update Opel Astra scoort consistent over de volle breedte

De nieuwe Astra FL. Afbeelding: Opel Automobile GmbH

Hoewel een compleet nieuwe Opel Astra al volop in ontwikkeling is, brengt Opel alvast een verbeterde versie van het bestaande model uit om de sterke concurrentie het hoofd te bieden.

Toen de overname van Opel door PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, twee jaar geleden werd aangekondigd, was het werk aan deze facelift van de Opel Astra al lang en breed begonnen. Te laat om dit model nog van PSA-techniek te kunnen voorzien, dus maakt deze Astra als een van de laatste Opel-modellen volledig gebruik van General Motors-onderdelen. Een PSA Astra volgt over een paar jaar, maar tot die tijd is het voor Opel zaak om de Astra fris te houden.

Niet alleen omdat er volgend jaar in de vorm van een nieuwe Volkswagen Golf een sterke concurrent op de markt komt, maar ook omdat Europese wetten voorschrijven dat fabrikanten hun auto’s steeds zuiniger maken. Daarom is de meeste aandacht bij deze bijpuntronde uitgegaan naar hetgeen zich onder de motorkap afspeelt. Maar voordat we het daarover gaan hebben, eerst een overzicht van de ‘overige werkzaamheden’.

Autotest Opel Astra. Video: Autovisie

Scherp en comfortabel

Het onderstel is grondig aangepakt voor meer scherpte en comfort. Zo werd voor het optionele sportonderstel de torsie-as naar goede GM-traditie voorzien van een watt-link constructie, maar ook veren, dempers en rubbers zijn gewijzigd. Het onderstel toont aan dat je niet per se een multilink-achteras nodig hebt om een lichtvoetig weggedrag te combineren met redelijk afrolcomfort. Het lage gewicht van de driecilinder in de neus is goed merkbaar, want de Astra verandert gewillig van richting en blijkt behoorlijk wat snelheid in bochten te kunnen ontwikkelen. De directere besturing had wat zwaarder gemogen, maar is wel goed te doseren.

Opties

In het interieur is op een optioneel digitaal instrumentarium na weinig veranderd. Het oogt daardoor toch vrij gedateerd. Maar je zit wel gewoon goed in de (optionele) comfortstoelen en we kunnen ‘m niet op ergonomische blunders betrappen. Aan de optielijst zijn een nieuw infotainmentsysteem (uit de Insignia), betere camera’s voor achteruitkijken en voetgangersdetectie toegevoegd, en een paar opties zoals een verwarmbare voorruit en draadloos telefoonladen. En o ja, het plaat- en plasticwerk werd met minimale inspanningen gemodificeerd om mensen het idee te geven dat ze in een compleet nieuwe auto rijden.

Aandrijving

Zoals gezegd zijn de meeste middelen in de richting gegaan van de afdeling powertrain. Met als resultaat een aanbod van vier driecilinder turbobenzinemotoren met vermogens tussen de 110 en 145 pk. Er is zowel een 1.2 als een 1.4 met 145 pk, maar alleen de 1.4 wordt standaard gekoppeld aan een CVT-automaat met negen ingeprogrammeerde verzetten in plaats van een handgeschakelde zesbak. De 1,5-liter diesels met 105 of 122 pk, waarvan de sterkste met een negentrapsautomaat kan worden gecombineerd, zijn eveneens louter driecilinders. Zoals praktisch elke moderne automotor voelen ook deze 1.2T’s ietwat loom aan, maar zodra ze op stoom komen, zit er best vermogen in.

Automaat

Wat dat betreft onderscheidt Opels driecilinder zich weinig van wat je bij Ford, VW of PSA krijgt. De combinatie met de automaat is de fijnste, omdat je daarbij vrijwel niet met de logheid wordt geconfronteerd. De continu variabele automaat is soepel en traploos bij rustig rijden, en schakelt over op voorgeprogrammeerde verzetten zodra je veel vermogen gaat vragen, om te voorkomen dat de motor veel toeren en herrie gaat maken. De diesel hebben we uitsluitend kunnen proberen met de optionele negentrapsautomaat die hem vanwege het hogere verbruik vrij prijzig maakt in Nederland. Behalve dat de motor wat brommerig is bij het lage toerental waarop de bak ‘m probeert te houden en de automaat niet altijd even vlot reageert, is de combinatie soepel en blijkt 122 pk voldoende om fatsoenlijk te kunnen invoegen.

Prijs

Dankzij het lage verbruik kan Opel de Astra scherp in de markt zetten voor net geen 25.000 euro voor de instapper met 110 pk en handbak, en 35.000 euro voor een 145 pk sterke versie met automaat en wat uitrusting. Ondanks de dieseltoeslag zijn de zelfontbranders tussen de 28.000 en 40.000 euro ook redelijk geprijsd. En van die versies moet de Astra het vooral hebben. Typisch weer een Opel die nergens in uitblinkt, maar over de volle breedte zo consistent scoort dat hij toch interessant is.

Opel Astra 1.4 Turbo Aut. Business Edition

  • Prijs: € 27.949,-
  • Op de markt: deze herfst
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,8 s
  • Verbruik: 1 op 20,8
  • CO2-emissie: 112 g/km
  • Motor: 145 pk/236 Nm
  • Massa leeg: 1245 kg