Mode

H&M haalt zelf opgelegde Black Friday-doelstelling niet

Print
H&M haalt zelf opgelegde Black Friday-doelstelling niet

Modeketen H&M nam zijn intrek in het voormalige V&D-pand in Heerlen. Afbeelding: Bas Quaedvlieg

De Zweedse modeketen H&M heeft op koopjesfestijn Black Friday net iets minder verkocht dan gedacht.

De wereldwijde netto-omzet van september tot en met november bedroeg 61,7 miljard Zweedse kronen (ruim 5,9 miljard euro). Dat is 9 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder, terwijl analisten op een plus van 10 procent hadden gerekend.

H&M wijt de lagere omzet aan „kalendereffecten”. Black Friday viel een week later dan vorig jaar, op 29 november. Het Zweedse bedrijf verwacht dat sommige hieraan verbonden onlineverkopen begin december zijn gedaan en daardoor niet terug te vinden zijn in de cijfers van november. Volgens H&M gaat dit om een bedrag van 500 miljoen Zweedse kronen. Als dit effect wordt meegenomen, komt de groei toch op 10 procent uit.

Aandeelhouders hebben hoge verwachtingen van de winst die het kledingbedrijf in 2019 zal boeken. De waarde van het aandeel groeide dit jaar tot nu toe met 51 procent. Analisten verwachten dat de jaarlijkse winst voor het eerst sinds 2015 zal stijgen. Tot nu toe is de winst 11 procent hoger. Eind januari komt H&M met de volledige jaarcijfers.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen