Loterijenpost zorgt voor ergernis bij ontvangers: ‘Zonde van het papier!’

Print
Loterijenpost zorgt voor ergernis bij ontvangers: ‘Zonde van het papier!’

De vele enveloppen die Jan Hoogstrate kreeg. Afbeelding: Jan Hoogstrate

De geadresseerde reclame van loterijen wekt bij veel ontvangers irritatie op. Op Twitter en Facebook barst het van de verzoeken van mensen die af willen van deze post. Jan Hoogstrate uit Clinge besloot de enveloppen eens te tellen: in 2019 kreeg hij 25 poststukken die hij normaal gesproken ongeopend de papierbak in zou smijten. ,,Dat is toch zonde van het papier!”

Hoogstrate heeft een Ja/Nee-sticker op zijn brievenbus, waarmee hij aangeeft dat hij in principe geen reclame wil ontvangen. ,,Maar dat helpt niks, omdat er een adres op de post staat”, zegt de Zeeuw. ,,Ik speel helemaal niet mee met die loterij, en dat ga ik ook niet doen. Waarom krijg ik dan al die post? Ik vind het echt niet normaal.”

De irritatie van Hoogstrate leeft breder. Alleen op Twitter al kreeg de Postcodeloterij de afgelopen dagen ongeveer vijftig berichten per dag van mensen die van de post af willen, en ook op Facebook wordt volop geklaagd. De Postcodeloterij behoort met de VriendenLoterij en de BankGiro Loterij, die allebei ook regelmatig post versturen, tot de Nationale Goede Doelen Loterijen N.V.

Op brieven van de loterijen staat boven het adres niet de naam van de ontvanger, maar ‘Aan de bewoners van’. Daardoor wordt een eventuele Ja/Nee of Nee/Nee-sticker omzeild: de post is immers geadresseerd. Voor ontvangers vóelt het echter nog steeds als ongewenste reclame.

Boom per jaar

,,Goede doelen, schei toch eens uit met al die reclame”, zegt Jack Berkvens op Twitter. ,,Per postadres is het een boom per adres per jaar.”

,,Ongewenste papierenspam nummer 134 van de PostcodeLoterij”, schrijft Hendrik Beenker. ,,Mijn 2020 zou weer wat geweldiger zijn als jullie stoppen met het veelvuldig ongevraagd post door mijn brievenbus duwen.”

Ontvangers van post die klagen worden door de loterijen gewezen op de mogelijkheid om uit te schrijven. Dat kan door een privébericht met daarin het betreffende adres te sturen naar de organisatie. Voor sommige mensen is de kous daarmee af, anderen vinden het de omgekeerde wereld. ,,Jullie moeten gewoon ophouden met elke keer een nieuwe maas in de wet te vinden”, zegt een twitteraar. ,,Het is nog steeds gestoord dat je je adres moet geven om níet post te krijgen.”

Belangrijk middel

De loterij laat in een reactie weten niet van plan te zijn om te stoppen met het verzenden van ongeadresseerde post. ,,Post blijft voor ons en de goede doelen die wij steunen vooralsnog een belangrijk middel”, meldt een woordvoerder. ,,Brieven zorgen voor een aanzienlijk deel van de verkoop van onze loten en zijn daardoor lastig vervangbaar. Vanzelfsprekend onderzoeken wij andere manieren die mensen ook aanspreken om een lot te kopen en zo kans te maken op prijzen en bij te dragen aan een betere wereld.”

Ze wijst er op dat de loterijen gebruikmaken van gerecycled papier, en dat het papierverbruik gecompenseerd wordt door te investeren in projecten in ontwikkelingslanden. ,,Via deze projecten wordt CO2-uitstoot direct teruggedrongen.” Ook zou het aantal verzonden enveloppen zijn gedaald.

Dat er nu zoveel klachten zijn, is volgens de loterij te verklaren doordat loterijen in de eindejaarsperiode heel zichtbaar zijn. ,,Inmiddels zijn er rond de 3 miljoen deelnemers in Nederland die meespelen met de PostcodeLoterij. Dankzij hen konden wij het afgelopen jaar ruim 370 miljoen euro schenken aan meer dan honderd goede doelen.”

Alternatieven

De Consumentenbond deed vorig jaar onderzoek naar de praktijk, en concludeerde dat de ergernis erover breed leeft. Ruim 88 procent van de 12.000 respondenten gaf aan post van een loterij te hebben ontvangen. Meer dan 90 procent van de mensen geeft aan het vervelend te vinden dat de loterijen op deze manier meer loten proberen te verkopen. Ook de geadresseerde reclamepost die goede doelen, energiemaatschappijen en kranten sturen, wordt door een meerderheid van de respondenten als vervelend ervaren.

De bond riep loterijen en andere bedrijven in de Consumentengids van juni 2019 op om met een alternatief te komen. ,,In een tijd waarin de overheid en veel bedrijven vanuit milieu-oogpunt juist overstappen op digitalisering, moeten consumenten vanwege commerciële motieven al dat papier maar voor lief nemen.”

Milieu-organisaties Milieudefensie en Natuur & Milieu profiteren beiden van de loterijverkoop: ze zijn begunstigde van de PostcodeLoterij. Beiden willen ze desgevraagd geen standpunt innemen over het grote aantal reclamebrieven. Een woordvoerder van Natuur & Milieu noemt het ‘geen milieu-onderwerp waar we specifiek mee bezig zijn’.

Kamervragen

Vorig voorjaar leidde het aanhoudende postoffensief van de loterijen al tot vragen aan verantwoordelijk staatssecretaris Mona Keijzer. Zij is echt niet van plan iets te doen aan de praktijken. Consumenten hebben de mogelijkheid om zichzelf af te melden, stelt zij. Naast een direct bericht aan de betreffende organisatie kan dat via de site postfilter.nl. Volgens de Consumentenbond werkt dat echter niet altijd goed. ,,De grootste veroorzakers van reclamespam, zoals de PostcodeLoterij, zouden zelf stappen moeten nemen en kiezen voor een benadering die bij deze tijd past.”

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen