Baarlose Moniek gezicht nieuwe orgaandonatiecampagne

Print
Baarlose Moniek gezicht nieuwe orgaandonatiecampagne

Moniek Latten. Afbeelding: Peter Schols

Baarlo -

Moniek Latten uit Baarlo (33) is vanaf dinsdag een van de gezichten van de nieuwe landelijke campagne om meer orgaandonoren te werven.

Zeven nier-, lever- en hartpatiënten die op de wachtlijst staan voor orgaantransplantatie doen in de campagne, die ’doneer 1 minuut’ heet, een persoonlijke oproep. Bedoeling is dat mensen met hun naasten gaan praten -al is het maar één minuut- over hun keuze wel of geen donor te zijn. De helft van de mensen doet dat niet; in 73% van de gevallen waarbij de wens van de overledene onbekend is, zeggen nabestaanden nee tegen de donatievraag.

De Baarlose, sinds haar tweede levensjaar nierpatiënt, leeft na enkele mislukte transplantaties zonder nieren. Drie urenlange nierdialyses per week houden haar op de been. Ze is een van de boegbeelden van de nieuwe landelijke campagne: ze verschijnt op posters in bushokjes, in advertenties en staat centraal op de website www.doneer1minuut.nl, die vanaf dinsdag te bezoeken is.

„Met de campagne willen we benadrukken wat de gevolgen zijn voor nabestaanden als zij zich niet bewust zijn van de keus van hun partner”, zegt een woordvoerster van de campagne. „Andere landen laten al zien dat wanneer mensen goed geïnformeerd zijn, en ze het gesprek over de persoonlijke donorkeuze aangingen, nabestaanden vaker instemmen met donatie.”

Vorige zomer was Latten op NPO1 te zien in de documentaire Tour de celeb, waarin enkele bekende Nederlanders een officiële Tour de France-etappe van 135 kilometer met drie steile beklimmingen fietsten om extra donateurs te werven.