Mazda: ‘Grotere accu is slechter voor het milieu’

Print
Mazda: ‘Grotere accu is slechter voor het milieu’

De Mazda CX-30 verschijnt dit jaar met volledig elektrische aandrijving Afbeelding: Bart Hoogveld

Mazda zegt dat zijn eerste elektrische auto, de MX-30, geen groot batterijenpakket krijgt omdat dat ongunstiger zou zijn voor de CO2-uitstoot. De MX-30 heeft een relatief kleine 35,5 kWh-accu.

Volgens de website Autocar heeft Mazda bij monde van de Europese ontwikkelingschef Joachim Kunz aangegeven dat het nooit een elektrische auto met een grote accu zal uitbrengen, omdat deze auto’s zelfs minder milieuvriendelijk zouden zijn dan conventionele dieselauto’s. Daarbij doelt Kunz op nieuwe Mazda-dieselauto’s die dit jaar moeten uitkomen, waarbij de fabrikant nieuwe, innovatieve technologie toepast die wellicht overeenkomsten vertoont met de Skyactive-techniek in Mazda’s benzinemotoren. De technologie zou relatief zeer zuinige dieselauto’s moeten opleveren.

Onderzoek

Mazda baseert zich op een onderzoek van een Japanse universiteit, waarbij is gekeken naar de gehele levensduur van een dieselauto, een elektrische auto met een 95 kWh-accu en een auto met een 35,5 kWh-accu. De conclusie zou zijn dat auto’s met kleinere accucapaciteit over hun hele levensduur minder CO2 uitstoten. Vanaf de 80.000 km zou een elektrische auto met een 35,5 kWh-accu milieuvriendelijker zijn dan een dieselauto.

Berekening

Hierbij is uitgegaan van een bepaalde berekeningsmethode en het Europese gemiddelde op het vlak van de CO2-uitstoot bij de productie van elektriciteit in 2016. Vorig jaar kwam de voormalige Duitse hoogleraar en econoom Hans-Werner Sinn ook al tot een dergelijke conclusie, al konden zijn bevindingen toeb op de nodige kritiek rekenen, mede omdat hij uitging van de verouderde NEDC-norm (de voorganger van WLTP) en hij bijvoorbeeld het uitgangspunt hanteerde dat accu’s niet langer dan 150.000 km meegaan. Het artikel van de Duitser werd vervolgens al snel gerectificeerd.

Mazda geeft verder aan dat het de elektrische motor van de MX-30 heeft aangepast, zodat het koppel minder hevig is dan dat van elektrische auto’s. Het idee hierachter is om de MX-30 niet te veel te laten aanvoelen als een auto die volledig anders rijdt dan een auto met een traditionele verbrandingsmotor.

De Japanse autofabrikant onthulde in oktober vorig jaar de MX-30, een volledig elektrisch aangedreven cross-over die eind dit jaar in Europa op de markt moet komen. Een speciale, luxe versie van de auto gaat in Nederland bijna 34.000 euro kosten.