Den Haag

ACM tikt het bedrijf Yogoma op de vingers vanwege misleidende verkooptruc

Print
ACM tikt het bedrijf Yogoma op de vingers vanwege misleidende verkooptruc

Afbeelding: ANP

Een bedrijf dat zogenaamd gratis proefpakketten voor allerlei verzorgingsmiddeltjes verstuurde, is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt.

De onderneming, Yogoma, bestookte consumenten ongevraagd met vervolgzendingen waar ze bijna 60 euro per keer voor moesten betalen. Ook moesten gedupeerden voor hun eerste pakket betalen als ze dit niet op tijd terugstuurden.

De praktijken gebeurden met producten met namen als Artichoke Slim, Hydrodermal en Swiss Pharma Lab. Op verschillende sites werden de proefpakketten als gratis aangeboden. Voor consumenten was het volgens de ACM helemaal niet duidelijk dat ze ook instemden met de vervolgzendingen en verzendkosten als ze zich hiervoor aanmeldden. Daarmee overtrad Yogoma de regels.

De laatste maanden ontving de ACM steeds meer klachten over de pakketten. Yogoma heeft na aandringen van de marktwaakhond zijn sites aangepast. Ook belooft het bedrijf niet langer pakketten op te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van consumenten. Daarnaast stuurt het bedrijf niet langer aanmaningen voor eerder verzonden pakketten.