NPO wil samenwerken met Netflix, Disney en Amazon voor dramaseries

Print
NPO wil samenwerken met Netflix, Disney en Amazon voor dramaseries

Netflix-serie Undercover, de NPO wil met het streamingsplatform gaan samenwerken. Afbeelding: Netflix

De NPO wil de samenwerking aangaan met (inter)nationale mediapartijen op het gebied van groots opgezet nieuw Nederlands kwaliteitsdrama.

Daar komt Videoland (het streamingplatform van RTL) voor in aanmerking, maar ook grote buitenlandse spelers als Netflix, Disney plus en Amazon, zo laat NPO-baas Shula Rijxman weten in haar nieuwjaarstoespraak.

Lees ook: Netflix verhoogt prijzen in Europese landen, Nederland wordt overgeslagen

,,We willen een experiment beginnen waarbij tot en met 2021 in totaal vijf producties mogelijk zijn”, licht Rijxman haar plannen toe. ,,Partijen die zich hiervoor kunnen aanmelden zijn mediadiensten met een eigen platform, zoals bijvoorbeeld Netflix, Videoland, Disney plus en Amazon.” De bestuursvoorzitter van de NPO heeft twee belangrijke redenen voor de potentiële samenwerking: ,,Er is dan meer budget voor de hele Nederlandse creatieve industrie en een breder zichtbaar Nederlands product.”

Lees ook: Eerste Nederlandse Netflix-serie ‘Ares’ heeft Limburgs tintje en gaat vandaag de wereld over

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de publieke omroep de samenwerking zoekt met commerciële partijen die ook een eigen platform hebben. ,,Met een experiment kunnen we een goed beeld krijgen van alle voor- en nadelen”, verduidelijkt Rijxman. Omdat een dergelijke samenwerking volgens de wet de ‘publieke taakopdracht’ niet mag ondermijnen, vereist het initiatief een uiterst zorgvuldige aanpak. Dan gaat het over de procedure voor aanmelding en alle voorwaarden rond financiering, exclusiviteit en uitzendrechten. De NPO deed daar vandaag nog geen uitspraken over.

Nederlands product

De NPO geeft aan de komende jaren ook zelf te blijven investeren in Nederlands drama. ,,Ons publieke Nederlandse product is het waard om gezien en gehoord te worden in het overvolle medialandschap.” Rijxman kondigde in haar toespraak verder aan dat de NPO meer gaat sturen op genres, zoals dat nu al gebeurt bij dramaseries. Denk daarbij aan documentaires, educatie, actualiteiten en opinie.

Daarnaast kondigde Rijxman aan dat er een actieplan wordt ontwikkeld om jongeren beter te bereiken en krijgt jong talent bij de NPO nog meer ruimte om zich te ontwikkelen. Ook riep ze de politiek op om de plannen rond minder Ster-reclame te heroverwegen. ,,Zorg ervoor dat de maatregelen niet ten koste gaan van de programma’s waar ons publiek zo van geniet.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →