Minder pakketjes te laat, wel veel klachten over kerstpost
© ANP XTRA
Webwinkels en pakketbezorgers hebben in december - procentueel gezien - minder pakketjes te laat bezorgd dan andere jaren.
Vooral in de sinterklaasperiode waren de prestaties een stuk beter dan in 2018, schrijft de NOS. Afgelopen 5 december kwam 3,5 procent te laat, in 2018 was dat nog 5,5 procent. Wat minder goed ging, was de bezorging van de kerstkaarten door PostNL. Een derde van de deelnemers aan een onderzoek van Q&A meldt dat kerstkaarten pas na Kerstmis, of zelfs na oud en nieuw, op de deurmat vielen.
Volgens onderzoeker Frank Quix van Q&A heeft een reclamecampagne van de webshops en pakketbezorgers goed gewerkt. ,,Daarin werd consumenten vanaf begin november al opgeroepen cadeautjes op tijd te bestellen en niet te wachten tot het laatste moment. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Wat ook hielp is dat de impact van Black Friday enorm groeide afgelopen jaar, en dat was een week voor sinterklaas. Mensen hadden dus een hele week de tijd om te bestellen.”