Verkoop dure benzine stijgt sterk: ‘E10 is vaak zonde van je geld’

Print
Verkoop dure benzine stijgt sterk: ‘E10 is vaak zonde van je geld’

Afbeelding: ANP

Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht.

,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”

Benzinemotoren die vastlopen, een brandstofverbruik dat ineens hoger is en auto’s die beginnen te stotteren tijdens het rijden; wie op de verhalen op social media, internetfora en in televisieprogramma’s af gaat, loopt al snel met een grote boog om de nieuwe brandstof E10 heen.

Deze benzine vervangt sinds 1 oktober 2019 de bekende Euro 95. Omdat E10 voor 10 procent uit bio-ethanol (alcohol gemaakt van plantaardige resten) bestaat, moet de brandstof onze gezamenlijke CO2-uitstoot naar beneden halen. De gebruikte planten zoals mais en graan hebben immers CO2 uit de lucht gehaald om te groeien en door het benutten van bio-ethanol hoeven we minder aardolie te verbruiken. Tot zover vooral goed nieuws.

Liever ‘premium’

Toch veroorzaakt E10 zorgen en vraagtekens bij autobezitters. Omdat bio-ethanol stoffen bevat die onderdelen in de motor en het brandstofsysteem kunnen beschadigen, wijken Nederlanders uit naar de duurdere ‘premium’ brandstoffen zoals Shell V-Power, Total Excellium en BP Ultimate. In die brandstoffen, ook wel Super of 98 genoemd, zit minder bio-ethanol (gemiddeld 5 procent, vandaar de aanduiding E5) waardoor de kans op schade minder groot is.

De meest recente verkoopcijfers laten een flinke stijging zien: in oktober 2019 is er ruim tien miljoen liter aan deze duurdere benzine getankt, terwijl dat in de maanden ervoor nog zo’n 6 à 7 miljoen liter per maand was. Een liter ‘premium’ (E5 dus) is al snel zo’n 8 tot 15 eurocent duurder dan de standaard benzine, dus het wisselen van brandstof kan tot een flink hogere rekening leiden. De vraag is dan ook: hoe noodzakelijk is het om E10 links te laten liggen?

Verkoop dure benzine stijgt sterk: ‘E10 is vaak zonde van je geld’
Foto: ANP

Geen risico’s

,,Voor de meeste mensen is die overstap helemaal niet nodig. Voor het overgrote deel van moderne automotoren, laten we zeggen vanaf bouwjaar 2000, levert E10 geen risico’s op”, aldus Erwin den Hoed. Als adjunct-hoofdredacteur van AMT, een vooraanstaand vakblad voor autotechnici, is hij goed op de hoogte van de technische voor- en nadelen van E10.

,,De problemen doen zich vooral voor bij oudere modellen. Die hebben bijvoorbeeld kunststof onderdelen die niet goed tegen de bijtende eigenschappen van ethanol kunnen. Het is agressief en kan ervoor zorgen dat je problemen krijgt met je brandstofleidingen of dat sommige materialen gaan roesten. Maar dat is bij moderne auto’s vrijwel nooit aan de hand.”

Het loont volgens Den Hoed wel om goed te controleren of je voertuig tegen E10 kan. Die informatie kun je vinden op de website e10check.nl, dat de gegevens van autofabrikanten maar ook van scootermerken heeft verzameld. ,,De informatie op die site blijkt niet altijd even volledig; mocht je toch twijfelen of jouw auto er gevoelig voor is, kan je het instructieboekje erop na slaan of advies aan je garagebedrijf of dealer vragen.”

Scooters

,,Voor bezitters van scooters, brommers, motorfietsen en klassieke auto’s is mijn advies wel: tank de brandstof met zo min mogelijk ethanol. De rubbercomponenten en gebruikte metalen in brommermotoren zijn vaak minder bestand tegen de alcohol, terwijl klassiekers en motoren vaak langer stil staan en dan is de kans op problemen met E10 ook groter.”