Luisteraars lopen niet meer warm voor Serious Request, Top 2000 heeft beste score sinds start

Serious Request. © ANP Kippa

De tijd dat heel Nederland de radio afstemde op 3FM voor Serious Request ligt ver achter ons. De zender noteerde dit jaar met de actie voor het Rode Kruis zijn laagste score sinds de start.

Redactie

De Top 2000 op Radio 2 kende daarentegen de meest beluisterde editie tot nog toe en stuwde de luistercijfers van die zender naar recordhoogte.

De tweede editie van het vernieuwde Serious Request heeft 3FM wederom geen extra luisteraars opgeleverd. De radiozender scoorde in de laatste twee maanden van 2019 een marktaandeel van 2,3 procent, precies evenveel als de vorige meetperiode. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek. Ook in de laatste twee maanden van 2018 scoorde 3FM een marktaandeel van 2,3 procent, in absolute cijfers had de radiozender afgelopen maand 100.000 luisteraars minder dan in die maanden in 2018.

Glazen Huis

De dj’s laten zich sinds 2018 voor Serious Request niet meer opsluiten in het Glazen Huis. In plaats daarvan gaan dj-duo’s het land in om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. De tweede editie van de vernieuwde actie leverde wel een hoger bedrag op dan die van het jaar ervoor. De teller stond op kerstavond 2019 op ruim 1,4 miljoen euro, een jaar eerder was dat ruim 1,3 miljoen euro.

Top 2000

De absolute marktleider is zoals gebruikelijk NPO Radio 2 dankzij de Top 2000. De zender scoorde in de laatste twee maanden van 2019 een marktaandeel van 17,7 procent. Dat zijn de hoogste cijfers ooit voor het radio-evenement sinds de start. Radio 538 heeft het moeilijk in deze periode. De zender keldert naar plek vier. In 2018 stond 538 nog op nummer 2 met een marktaandeel van 10,4 procent.

Radio 10 staat nu op plek twee met een marktaandeel van 11,1 procent, ruim een procentpunt meer dan in 2018. Sky Radio completeert de top 3 met een marktaandeel van 10,5 procent.