Zo kun je wél succesvol afvallen

Print
Zo kun je wél succesvol afvallen

Afbeelding: benVitaal

Misschien komt het je bekend voor; onder het mom van goede voornemens begin je in januari gemotiveerd aan een nieuw dieet en ga je fanatiek sporten. Maar al snel val je weer terug in je oude leefpatroon. Waarom lukt het maar niet je streefgewicht te behalen of te behouden?

Ook in 2020 behoort afvallen weer tot de meest populaire goede voornemens. Maar waar moet je eigenlijk beginnen als je wilt afvallen? Hoe kun je op een verantwoorde manier afvallen en blijvend gewicht verliezen? En wat moet je vooral níet doen?

''De eerste stap naar een gezonder gewicht is accepteren dat er inspanning en tijd nodig is om je streefgewicht te bereiken.''

Waarom diëten niet werkt
De grootste ‘fout’ die we misschien wel maken wanneer we willen afvallen, is dat we té fanatiek beginnen. Met diëten gooi je namelijk je hele voedingspatroon in één keer om. Doordat je heel anders gaat eten, val je in eerste instantie af. Maar een dergelijke drastische verandering kan bijna niemand lang volhouden. De meeste mensen zullen dan ook geleidelijk terugvallen in hun oude patroon. Het gevolg is het bekende jojo-effect. Absoluut niet motiverend en zeer frustrerend.

Hoe moet het dan wel?
benVitaal handelt vanuit de visie dat het behalen van een gezonder gewicht of een gezondere leefstijl een combinatie is van drie bouwstenen: voeding, bewustwording en beweging. Deze werkwijze is ontstaan vanuit jarenlange ervaring met duurzame inzetbaarheidstrajecten en langdurige, intensieve samenwerkingen met sportcentra, werkgevers en toonaangevende kennisinstituten. Speciaal voor deelnemers aan haar 5 weken programma’s hebben zij afgelopen jaar een digitaal leefstijlplan opgesteld vol met praktische tips en handvatten betreffende deze bouwstenen. Hierin staan ook drie effectieve tips om blijvend gewicht te verliezen:

1. Verander stapsgewijs je voedingspatroon
In plaats van drastisch je voedingspatroon om te gooien, ga je kleine veranderingen doorvoeren die gemakkelijk op te nemen zijn in je huidige eetpatroon. Omdat deze aanpassingen ook op de lange termijn gemakkelijk vol te houden zijn, worden ze uiteindelijk automatisch onderdeel van je eetgedrag.

2. Wees bewust
Een groot deel van je eetgedrag gaat automatisch. Deze automatische keuzes worden vaak beïnvloed door je omgeving of emoties. Als je weet waarom en wanneer je je door je emoties of omgeving laat leiden, weet je ook in welke situaties je eten moet leren weerstaan. Het trainen van je wilskracht in situaties van stress, vermoeidheid en verleiding kan je hierbij helpen.

3. Maak beweging jouw prioriteit
Heb je geen tijd om te sporten of te bewegen, dan is het eigenlijk iets waar niet jouw prioriteit ligt. Met een kwartiertje tot half uurtje lopen in je pauze of door een halte eerder uit de bus te stappen, zet je al een goede eerste stap. Bekijk daarnaast ook eens de sportmogelijkheden bij jou in de buurt. Belangrijk is dat je iets kiest wat je leuk vindt. En ga het dan gewoon een keertje uitproberen!  

Afvallen als goede voornemen? Zó kun je beginnen
Veel mensen hebben moeite om de eerste stap te zetten met afvallen, meer bewegen en gezonder te leven. Waar ga je beginnen en wanneer? Het is hierbij belangrijk om een doel voor jezelf te stellen, rustig (in kleine stapjes) op te bouwen en regelmatig een meetmomentje in te lassen. 

Om je hierbij op weg te helpen, biedt benVitaal nu in héél Limburg een speciaal ontwikkeld 5 weken Afslankonderzoek aan in samenwerking met Anytime Fitness. Met dit 5 weken beweegprogramma krijg je deskundige begeleiding in de vorm van een intake en lichaamsanalyse, een fitnessschema op maat (afgestemd op jouw sportniveau, persoonlijke doelen en leefsituatie) en een digitaal leefstijlplan van benVitaal, boordevol handvatten om bovenstaande tips in de praktijk te brengen.

Zo kun je 5 weken geheel vrijblijvend (je zit namelijk nergens aan vast!) ervaren hoe kleine aanpassingen in je eetgedrag, bewustwording en meer beweging al positieve invloed kunnen hebben op je gewicht en gezondheid.

Reken in 2020 ook af met eindeloos diëten
Maak beweging en gezondheid nú jouw prioriteit en meld je aan voor het 5 weken Afslankonderzoek.