Aan tafel

Ga door op de gezonde toer met een parelgortsalade

Ga door op de gezonde toer met een parelgortsalade

fotoEllis Visser

De eerste maand van 2020 zit er alweer op. De tijd vliegt. Hoe staat het nog met jouw goede voornemens?

De meeste mensen starten een nieuw jaar met het voornemen gezonder te leven en meer tijd vrij te maken voor familie en vrienden. Wat mij betreft hoeft dat niet op 1 januari te beginnen, want dit is altijd belangrijk.

Maar mocht je nog wat inspiratie nodig hebben die perfect aansluit bij je gezonde voornemens, dan heb ik een idee voor je: deze parelgortsalade.

Heb je het wel eens parelgort gehad of ken je het misschien van vroeger? Parelgort is gepelde gerst en we nuttigen het meestal vloeibaar in een biertje. Gerst wordt gort wanneer je het vliesje ervan af haalt. Dat hoef je niet zelf te doen, het is namelijk een enorme klus. Gelukkig is het te koop zonder vliesje in de winkel. Ik maakte er een salade van, maar het wordt ook vaak gebruikt in toetjes.

Deze salade bestaat alleen maar uit gezonde en lekkere ingrediënten. Hij is met rode ui, rode biet, tijm, walnoten. Dat wordt sowieso smullen. Parelgort is erg voedzaam en vult goed. Pas wel op dat je de gewelde versie koopt. Anders moet je iets meer tijd uittrekken voor dit recept. Heb je iets over? Maak er dan eens risotto of dat toetje van. Erg lekker.

Parelgortsalade met rode biet, tijm en walnoten

Bereidingstijd: 20 minuten

Voor: 2 personen

Moeilijkheidsgraad: makkelijk

Ingrediënten

• 150 gr parelgort

• 2 rode bieten

• 1 rode ui

• 3 takjes tijm

• handje walnoten

• extra vergine olijfolie

• balsamico azijn

• peper en zout

Bereiden

Parelgort vind je meestal in het rijstschap. Bereid de parelgort volgens de verpakking. Snijd de rode ui in fijne blokjes, ris de tijm van de takjes, snijd de rode bieten in partjes en kneus de walnoten. Zet dit allemaal apart.

Giet nu de parelgort af en doe terug in de pan. Zet deze niet meer op het vuur. Meng de parelgort met de rode ui, rode biet, tijm en walnoten.

Breng op smaak met de extra vergine olijfolie, balsamico azijn, peper en zout. Schep op een diep bord. Ook lekker met een beetje feta en olijven.

Ellis Visser blogt op Healthtastic.nl