Autotest

Verrassende Ford Puma is een vlot type

Print
Verrassende Ford Puma is een vlot type

Afbeelding: Martijn Bravenboer

De koers van Ford kent een paar vaste waarden met de Fiesta en de Focus, maar verder bevat het modellengamma ook wel vraagtekens en af en toe een verrassing. Zoals deze Puma.

Behalve de typenaam lijkt de huidige Puma niets met zijn voorganger te delen. Herinnert u zich die voorganger nog? Dat aaibare compacte coupeetje dat als een duiveltje reed? Als je heel goed kijkt, zie je nog wel overeenkomsten met de compacte cross-over die hier zijn debuut in deze eerste grote test maakt. Kijk maar naar die koplampen en hoe ze onder een hoek in die dynamische neus liggen. Die neus lijkt overigens net iets te groot en hij lijkt bovendien aan de rest van de eveneens dynamisch gelijnde auto te willen ontsnappen om de markt te verkennen in een felbevochten segment. En dat is nodig, weten we na de ­entree van de ondermaatse eerste EcoSport.

Keihard

Hoe goed is deze is Puma dan? Goed genoeg om de keiharde concurrentiestrijd in dit segment aan te gaan? Dan moet hij types als de Renault Captur en de Skoda Kamiq aankunnen, om maar eens twee recent geteste concurrenten te noemen. Qua maten komt hij niets tekort; met een lengte van 4.19 meter zit hij een paar centimeter onder de lengte van die concurrenten. Qua breedte pakte hij een paar millimeter terug en wat hoogte betreft zit hij met 1.55 m op de gelijk niveau als de Kamiq. Waar hij mogelijk wat cruciale lengte tekortkomt, is bij de wielbasis. Daar bieden eerdergenoemde klassegenoten minimaal 5 centimeter meer.

Autotest Ford Puma. Video: Autovisie

Kosten, uitrusting & veiligheid

De prijslijst van de Puma is definitief, de verkoop al gestart. Wie het configuratiespel speelt om de value-for-money van deze vlotte Ford te bepalen, raakt niet snel verdwaald. Het aantal uitvoeringen is overzichtelijk en hetzelfde geldt voor de aandrijflijnen. Toch is het niet zo simpel als het aanvankelijk klonk. De uitvoeringen Titanium en ST-Line zijn al jaren bij alle Ford-modellen populair, omdat ze relatief veel uitrusting voor schappelijke prijzen bieden. Is dat nog steeds zo? Het verhaal is iets complexer geworden, zoals de Puma die hier schittert, laat zien. Het is weliswaar een ST-Line, maar ook een X en daaroverheen een First Edition.

Zijn die laatste toevoegingen overbodige luxe en is zo’n ST-Line al compleet genoeg? Op dat laatste kun je zonder meer ja antwoorden. Want die heeft al 17-inch lichtmetalen wielen, een iets sportiever onderstel, een navigatiesysteem en een digitaal dashboard. De X overtreft dat met 18-inch lichtmetalen wielen, climate control, deels leren bekleding, privacyglas achter, een B&O audio-installatie, een regensensor en nog wat kleingoed. In de First Edition krijg je daar behalve een handsfree bediende achterklep, het Driver Assistance Pack bij met adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren voor en een achteruitrij­camera. De Titanium is de goedkoopste die je hier Nederland kunt kopen en kost 26.900 euro.

Verrassende Ford Puma is een vlot type
Foto: Martijn Bravenboer

Een ST-Line met dezelfde motor kost maar 1150 euro meer. Dan is het nog de vraag welke motor je moet kiezen, want ook die keus is zoals gezegd beperkt. Er is één motor in twee vermogensniveaus: de 1.0 EcoBoost Hybrid met 125 pk of 155 pk. Alleen serveert Ford de sterkste motor pas uit als je minimaal hebt geïnvesteerd in een ST-Line X; in een Titanium is hij niet verkrijgbaar. Heb je zo’n ST-Line X, dan is de meerprijs voor die 30 pk extra 1500 euro. Onze testauto met de 155 pk-motor kost dus zonder verder opties € 33.845.

Ontwerp & interieur

Meer crossover dan SUV dus, deze Puma. En gezien de reputatie van Ford als dynamische volksautobouwer snap je dat in combinatie met het vlotte design wel. Je herkent er door de vloeiende, bijna organische vormen en die neus met hoge spatborden en koplampen zelfs nog een vleugje Puma 1 in. Het is geen 911, maar hier staat wel een van de sportiefst gelijnde crossovers in zijn klasse. Dat effect versterk je door voor de ST-Line te kiezen en de X en First Edition toevoegingen bouwen dat verder uit.

De bodykit met wielkastranden en dorpels is helemaal in kleur meegespoten, de grotere wielen passen prachtig. Aan boord vind je een uitrusting die de sportieve ambitie onderstreept. Sportief ogende stoelen met iets meer zijdelingse steun, maar vooral rood stiksel en halfleren bekleding. Leer en rood stiksel sieren ook het niet al te dikke stuur, dat je met wat goede wil zelfs een sportstuurtje kunt noemen; het heeft zelfs een trendy afgeplatte onderkant.

Verrassende Ford Puma is een vlot type
Foto: Martijn Bravenboer

Comfort & functionaliteit

De verstelmogelijkheden daarvan en die van de stoelen zijn toereikend genoeg om een goede zitpositie te vinden. Het zitvlak is voldoende lang en je krijgt voldoende zijdelingse steun, maar niet zoveel dat de zetels de term ‘sportstoelen’ past. Dat hoeft ook helemaal niet in zo’n auto, natuurlijk. Belangrijker zijn de zitpositie en de instap. Die instap is iets hoger, maar niet van echt SUV-niveau; wel is de instap makkelijker. Toch kun je relatief diep zitten, als je dat wilt. Voorin zit je goed, die werkplek is zeker in orde. Achterin is voldoende ruimte voor een inzittende van maximaal 1.90 meter, daarboven overschrijd je de been- en hoofdruimtegrens. Hier merk je wel dat de wielbasis iets korter is dan die van de concurrentie.

De indeling van de cockpit klopt en laat niet veel te wensen over. Het meterpaneel is volledig digitaal, de graphics en virtuele meters balanceren zoals zo vaak op de grens van ­informatieverstrekking en entertainment. Beide functies vervult het display in de Ford goed: de graphics zijn mooi en scherp, welke weergave je ook kiest. Hetzelfde geldt voor het centrale scherm, waarop je ook goed en scherp gedefinieerd het navigatiesysteem kunt gebruiken. Dat werkt snel en zonder al te veel vraag­tekens, ook als je de eerste keer je weg probeert te vinden in de menustructuur.

Clusters

De knoppenclusters op het stuur, de middenconsole en centraal op het dashboard zijn eveneens logisch ingedeeld. Het Sync 3-infotainment is dik in orde met veel standaard connectiemogelijkheden. Niet alleen Bluetooth werkt goed, er zijn ook diverse usb- en een aux-aansluitingen aan boord. Je telefoon werkt zodoende als een goede huisvriend optimaal samen met Apple Carplay of Android Auto.

Wil je liever even navigeren met Waze, dan gaat dat prima, want op het grote centrale 12,3-inch scherm is het intuïtief swipen en knijpen, als betrof het een tablet. Stap je uit en trap je onder de bumper dan opent de achterklep zich en zie je een mooi rechthoekig laadruim met een dubbele bodem. Daaronder schuilt een forse extra (80 liter) bergruimte die bovendien behoorlijk waterbestendig is: niet alleen omdat hij met rubber bekleed is, maar ook omdat hij een heuse afvoerplug heeft. Ideaal voor de jagers onder de Puma-rijders of voor modderlaarzen en andere vuile lading.

Prestaties & verbruik

We kennen de EcoBoost-driecilinder al uit de Focus- en Fiesta-reeks en daarin doet hij het ronduit goed. Is dat in zo’n hogere crossover ook het geval? Bij de start en daarna is het net als in die andere Fords business as usual. De loop van Fords efficiënte eenliter is ook in de Puma gelijkmatig en beschaafd genoeg. Pas je als hem echt aanspoort, laat hij horen dat het een driecilinder is. Maar pushen hoef niet echt, want deze driecilinder heeft van zichzelf al genoeg kracht en krijgt bij deze Puma bovendien assistentie van een mild hybridesysteem.

Dat is een aandrijflijn die we ook in de andere ­modellen, zoals de Fiesta, Focus en Kuga, ­zullen terugzien. De ingrediënten van de wereldwijd bekende milde hybridetechniek zijn vertrouwd en omvatten een 48-volt systeem, een extra accu en uiteraard een elektromotor. Daardoor is er een beetje extra kracht beschikbaar, maar moet het systeem vooral helpen om het brandstofverbruik en daarmee het CO2-cijfer te drukken, onder andere door energie te regenereren. Zoals gebruikelijk bij zo’n milde hybride merk je daar nauwelijks iets van. De motor is er niet minder levendig door, maar klimt rap en graag in de toeren als je daartoe toch de noodzaak voelt. Ook die prettig schakelende zesversnellingsbak en goed doseerbare, maar wel wat lichte koppeling werken goed mee als het wat vlotter moet.

Zeker zo belangrijk is dat de aandrijflijn bij alledaags stop-and-go-werk in file en stad zonder protesten functioneert. Motor, bak en hybridetechniek zijn goed te ­managen; soepel en schokvrij wegrijden is altijd te doen. Toch levert dat geen verbruikswinst op ten opzichte van de concurrentie, wel een gunstiger CO2-cijfer waarmee Ford de totaalscore van het modellengamma drukt in aanloop naar de grens van 95 g/km. Wie gewoon met het verkeer meerijdt en maximaal anticipeert, kan zoals wij op onze normronde 1 op 17,8 halen. Wie vol gas geeft en maximaal door de versnellingen jaagt, sprint van 0 naar 100 km/h in 9,3 seconden; dat is drietiende tel langzamer dan Ford belooft. Een noodstop bij het bereiken van dit resultaat leverde een teleurstellend resultaat op, want ondanks het vochtige wegdek is dik 44 meter meer dan gemiddeld. Bij de laatste dubbeltest scoorden zowel de Skoda Kamiq als Renault Captur op vochtig wegdek een remweg van onder de veertig meter.

Verrassende Ford Puma is een vlot type
Foto: Martijn Bravenboer

Rijeigenschappen

De Puma voelt met deze motor snel genoeg aan om af en toe even tempo te maken als het traject daartoe uitdaagt. Dan klinkt het motortje bijna sportief als je langer doorhaalt. Bovendien belemmeren de besturing en handling je niet als je op tempo een bochtje wilt aanvallen. De koets is goed onder controle, duikt niet te veel bij het aanremmen en zet zich na het insturen redelijk rap. Vervolgens krijg je net voldoende informatie om in één keer raak te sturen, de koers even vast te houden en weer met voldoende precisie uit te sturen. Op een lange doordraaiende afrit kan iedereen het grensbereik aftasten voordat het spannend wordt, want je moet het echt bont maken om de Puma met het ESP de klauwen in het asfalt te laten zetten. Onderstuur blijft lang uit, maar bouwt uiteindelijk geleidelijk op.

De voorzijde is voldoende gedempt om de grootste drempels te weerstaan, de achteras is zoals bij veel crossovers vrij stevig gedempt om de koets onder controle te houden. Daardoor is hij in de stad aan de stevige kant, maar stuite(re)nd is het niet. De Puma beweegt net voldoende rond alle assen om hem dynamisch te laten aanvoelen. Hij voelt eerder licht en beweeglijk aan dan de zwaardere en zeer stijve Kuga en dat is goed, want het maakt hem niet minder comfortabel. Op de uitwijkproef haalde de Puma best een hoge snelheid en het ESP demonstreerde dat het zonder buitenproportioneel geweld adequaat ingrijpt. De besturing zou iets minder licht en communicatiever mogen, maar al met al voel je dat je in een Ford rijdt. Deze Puma is net iets dynamischer dan de rest van de crossovers in deze klasse.

Verrassende Ford Puma is een vlot type
Foto: Martijn Bravenboer

Eindoordeel

In deze compacte crossover-klasse is de keuze reuze. Kampioen Captur heeft de lat hoog gelegd, en er zijn genoeg concurrenten die hem zeer dicht op de hielen zitten. De styling varieert van zeer speels tot bijna saai, maar allemaal hebben ze ongeveer dezelfde compacte maten, een iets hogere zitpositie en extra functionaliteiten ten opzichte van de hatchbacks waarmee ze vaak hun platform delen. De Puma bezit al die kenmerken ook, maar onderscheidt zich enigszins, met zijn multifunctionele laadruimte en standaard milde hybridetechniek bijvoorbeeld.

Toch levert dat laatste geen zuiniger praktijkverbruik ten opzichte van de concurrentie zonder elektropower. Wel profiteert Ford van een lager emissiecijfer en dat is in de grote CO2-race zeer bruikbaar. De binnenruimte-score is daarentegen matig, want deze Puma is vooral achterin aan de krappe kant. Je koopt deze Puma vooral omdat hij net iets lekkerder stuurt dan de rest, een complete uitrusting heeft en er vlot uitziet.

Specificaties ST-Line X First Edition

Motor drie-in-lijn, 999 cm3, turbo Max. vermogen 155 pk (114 kW)/ 6000 min-1 Max. koppel 190 Nm/1750 Min-1 Specifiek vermogen 155,5 pk/l Specifieke massa 8,2 kg/pk Transmissie handmatige zesbak Aaandrijfwijze voorwielaandrijving Besturing elektrisch bekrachtigd, tandheugel Wielophanging vóór McPherson, achter torsieas Remmen vóór geventileerde schijven, achter trommelremmen ABS ja ESP ja Banden 250/40 R18