Stijging aantal kiloknallers in de supermarkt

Print
Stijging aantal kiloknallers in de supermarkt

Afbeelding: ANP

Supermarkten stunten weer meer met vlees. Het aantal kiloknallers is vorig jaar voor het eerst sinds 2015 gestegen.

Dat blijkt uit de stuntmonitor van stichting Wakker Dier. Het aantal kiloknallers in de elf grootste supermarkten steeg in 2019 van 8103 naar 8395. ,,Het gestunt met keurmerkloos vlees gaat over de ruggen van de dieren. Supermarkten verkopen willens en wetens leedvlees. Voor hun eigen gewin. Wij vinden de stijging dan ook een zorgelijke ontwikkeling’’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Volgens haar proberen supermarkten met de vleesstunts nog zoveel mogelijk omzet te halen uit een krimpende markt. ,,Tegelijkertijd speelt ook de eeuwige strijd om het marktaandeel. Deze winkels proberen klanten te lokken met goedkoop vlees zodat ze marktaandeel kunnen afsnoepen van de concurrent.’’

Folders

Wakker Dier telt van elf supermarkten de vleesaanbiedingen in de (online) folders. Hieruit blijkt dat met name Albert Heijn, Coop, Hoogvliet, Deen, Vomar en Plus afgelopen jaar vaker hun vleesproducten in de aanbieding gooiden. Jumbo, Aldi, Deka en Lidl stuntten juist een stuk minder met kiloknallers.

Ook het aantal aanbiedingen van vlees mét keurmerk steeg: van 6845 in 2018 naar 8298 vorig jaar. ,,Dat is een behoorlijke stijging en ook dat vinden we geen goede ontwikkeling, want met vlees hoor je niet te stunten. Dieren betalen de prijs.’’ Wakker Dier wil dat de supers zo snel mogelijk overschakelen op vlees met minimaal één ster Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. ,,Tijdens het eerstvolgende overleg met de branche zullen we dit onderwerp opnieuw benadrukken.’’

De brancheorganisatie van de supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), laat via woordvoerster Else de Kwaasteniet weten dat dierenwelzijn hoog op de agenda staat. ,,We zijn er alert op en er is ook al veel gedaan om het welzijn te verbeteren. Zo heeft het verse varkensvlees dat in supermarkten wordt verkocht minimaal één ster Beter Leven-keurmerk. Er worden ook meer duurzame producten verkocht, dus dat is een positieve ontwikkeling.’’

Alert

De Kwaasteniet verwacht dat de discussie over kiloknallers hoe dan ook doorgaat. ,,Zo’n organisatie als Wakker Dier is heel vasthoudend, kijk maar naar de campagne tegen Albert Heijn (‘Skip de AH-kip’, red.). Daar kun je van alles van vinden, maar zo blijft iedereen wel alert op dit onderwerp.’’

AH-baas Marit van Egmond zei onlangs tegen het AD dat de kippen die aan haar winkels worden geleverd een heel grote stal hebben. ,,Het is ook hoe Wakker Dier het neerzet. De ruimte van deze dieren is niet beperkt tot een vierkante meter. Kippen zitten trouwens ook graag bij elkaar.’’

Lees ook: Dit is de baas van AH: ‘Toen ik begon heb ik een brief van de familie Heijn gekregen’

Moreel beroep op de politiek

Hans Dagevos, consumptiesocioloog aan Wageningen University (WUR) doet onderzoek naar de vleesconsumptie van Nederland. Cijfers over 2019 zijn er nog niet, maar uit de gegevens van 2018 blijkt dat de daling die al een paar jaar aan de gang was, is gestopt. ,,We eten weer meer vlees, gemiddeld zo’n 38 kilo per persoon per jaar. Terwijl de Gezondheidsraad maximaal 26 kilo per jaar adviseert. De wetenschap zegt al 20 jaar dat we minder vlees moeten eten om vooral de klimaatverandering in toom te houden.’’

Dagevos doet een moreel beroep op de politiek om afspraken te maken met supermarkten om het aantal kiloknallers te beperken. ,,Dat werkt beter dan het opleggen van bijvoorbeeld een vleestaks. Ik denk dat niemand op dit soort beleid zit te wachten, je kunt beter op basis van onderlinge afspraken werken.’’ De consumptiesocioloog vindt dat de meeste supermarkten het klanten erg makkelijk maakt om goedkoop vlees te kopen. ,,Dat begint al bij de aanbiedingen. Je geeft zo een signaal af dat jouw product het lekkerste en de beste koop is. En in de winkel zelf kun je bijna niet om de grote vleesvitrines heen. Er hangt nog net niet de tekst ‘koop mij’ boven, maar het zou de branche sieren als ze zou experimenteren met een minder prominente plek van het vleesschap.’’

Stijging aantal kiloknallers in de supermarkt
Stijging kiloknallers. Foto: Wakker Dier