Eten

Fastfoodketen Burger King blijft restaurantimperium uitbreiden: moederbedrijf heeft inmiddels 27.000 filialen

Print
Fastfoodketen Burger King blijft restaurantimperium uitbreiden: moederbedrijf heeft inmiddels 27.000 filialen

Afbeelding: Getty Images

Burger King heeft vorig jaar ruim duizend nieuwe vestigingen aan zijn fastfoodimperium toegevoegd. Daarmee wist de Amerikaanse burgerketen zijn opbrengsten bij restaurants die langer dan een jaar open waren, op te voeren in vergelijking met 2018.

In het afgelopen jaar telde Burger King zo’n 1342 vestigingen meer dan een jaar eerder. Dat was de snelste groei in de laatste twintig jaar. Met andere restaurants als caféformule Tim Hortons en kipketen Popeyes telde het moederconcern Restaurant Brands in totaal 27.000 geopende filialen eind 2019. Restaurant Brands rich zich ook op de lange termijn op uitbreiding van het aantal restaurants. De onderneming wil zich als „de meeste geliefde eetplek” ter wereld laten gelden. Over een decennium moet het aantal filialen tot 40.000 zijn gegroeid.

Burger King groeide in het vierde kwartaal op vergelijkbare basis met 2,8 procent. Dat was wel wat gematigder dan een kwartaal daarvoor. Toen zette de fastfoodketen zijn veganistische Impossible Whopper op de kaart. Alle vestigingen van Restaurant Brands bij elkaar voerden de verkopen op met ruim 8 procent tot 34 miljard dollar.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu