Autotest

Opel Grandland X Hybrid4: over 300 pk en 32 gram...

Print
Opel Grandland X Hybrid4: over 300 pk en 32 gram...

De zwarte motorkap (met dito dak en spiegels) is een optie van 899 euro. De Hybrids zijn 375 kg zwaarder dan een normale 1.6 Turbo en mogen ook -minder (maximaal 1250 kg) trekken. Afbeelding: Opel Automobile GmbH

300 pk onder een zwarte motorkap? Is dit een retro-Opel Kadett GT/E Rallye? Nee, het is het verzamelde vermogen van een verstandige plug-in hybride SUV.

Verstandig? Ja, voor Opel en dus PSA wel. Want ze moeten net als alle andere fabrikanten gasgeven in de grote klimaatrace. Alleen als ze volgend jaar met een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km de finish passeren, blijven ze boetevrij. En dat wil Opel, want het wil het goede bedrijfsresultaat na het eerste jaar binnen PSA voortzetten. Of dat op de lange termijn ook gaat lukken, moet blijken.

Behalve volledig elektrische auto’s zijn PHEV’s ook broodnodige ‘wapens’ in die strijd. En daarom benut Opel nu hybride techniek die in vrijwel identieke vorm in de Peugeot 3008 Hybrid en Hybrid 4 terug te vinden is. Met als aandachtspunt het grote positiespel dat ze binnen de modellengamma’s van Peugeot, Citroen, DS en Opel moeten spelen. Dat moet optimaal op elkaar afgestemd worden. Hoe groot de rol van deze nieuwe Grandland X Hybrid4 en de normale Hybrid zal zijn, is de vraag.

Prijzen en uitvoeringen

De Hybrid4 is te koop vanaf net geen halve ton, de minder sterke Hybrid heb je voor nog geen 43 duizend euro. In het geval van de Hybrid4 hebben we het over een SUV met maar liefst drie motoren, een verzameld vermogen van 300 pk en een koppel van 530 Nm. De ‘normale’ Hybrid heeft 224 pk, één elektromotor minder, maar dezelfde benzinemotor, de 1.6 Turbo. Bij de Hybrid4 krijgt die assistentie van een elektromotor voorin en eentje die de achteras aandrijft, zodat hij vierwielaandrijving heeft; bij de Hybrid worden alleen de voorwielen aangedreven. Wij konden alleen nog rijden met de duurdere en sterkere Hybrid4 omdat die als eerste nu bij dealer staat, de Hybrid volgt dit voorjaar.

Opel Grandland X Hybrid4: over 300 pk en 32 gram...
Foto: Opel Automobile GmbH

Actieradius

Het gaat bij zo’n plug-in hybride niet om zijn standaardsprinttijd van dik zes seconden of zijn topsnelheid van 235 km/h, maar om hoever hij elektrisch kan rijden. En dat is anno 2020 nog steeds beperkt: in het allergunstigste geval kom je 59 km ver op een acculading voordat de benzinemotor moet bijspringen. Dat neemt niet weg dat het gecombineerde verbruik aanzienlijk gunstiger kan zijn dan van een vergelijkbare auto met alleen een benzinemotor.

Alles hangt sterk af van je reispatroon en je laadgedrag; de fabrieksopgave van 1 op 71,4 zegt dan ook niet veel. De meeste mensen hebben overigens genoeg aan deze elektrische actieradius voor hun woon-werkverkeer. En als je dan op kantoor en thuis ook echt je stekker gebruikt, dan is zo’n hybride voor veel mensen een reëler want meer allround alternatief dan de nog dure en zeldzame, volledig elektrische auto’s.

Accu laden

Met zo’n plug-in hybride rijd je ­volgens Opel, maar ook volgens andere merken, meestal zo’n tachtig procent van je stads­ritten volledig elektrisch. Voor 399 euro kun je een snellere (6,6 kW) boordlader bijbestellen. Met de standaardapparatuur ’s nachts aan een huis-tuin-en-keukenstopcontact is de langzaamste manier van laden: dan doe je er dik 7 uur over om de 13,2 kW-accu te laden. Op de snelst mogelijke manier met een wallbox thuis of aan een publieke laadpaal heb je minimaal 1 uur en 50 minuten nodig.

Opel Grandland X Hybrid4: over 300 pk en 32 gram...
Foto: Opel Automobile GmbH

Hoe je je acculading inzet, kun je min of meer zelf regisseren met de rijstandenknop. Die heeft behalve de sportstand nog drie andere standen: Electric, AWD (vierwielaandrijving) en Hybrid. In die laatste stand kiest het systeem de meest passende vorm van aandrijving. Wil je per se elektrisch rijden, dan kan dat dus door Electric te kiezen, maar de maximumsnelheid is dan 135 km/h. Moet je aan het eind van je rit een emissievrije zone van een stad in, dan kun je met de e-Save-modus je batterijenergie sparen en het laatste stukje volledig elektrisch afleggen.

Opmerkelijk detail: een blauw lampje in de binnenspiegel, dat van buitenaf zichtbaar is, bewijst dan dat je elektrisch rijdt. Zo wil Opel benadrukken dat emissievrije zones in steden steeds vaker zullen voorkomen. En daar kun je met een plug-in hybride als deze nieuwe Grandland X dus mee leven. Bovendien helpt deze Hybrid4 Opel met een CO2-score van maximaal 32 g/km in de emissierace.

Automaat

Daar merk je tijdens het rijden niets van, want ook deze stekkerhybride rijdt verder als een normale SUV met een automaat en vooral veel comfort. Van het schakelen en terugwinnen van de energie bij gas loslaten merk je niets; de remmen zijn wel iets lastiger te doseren. En als je volledig elektrisch rijdt, is hij natuurlijk lekker stil.

Overigens is deze Opel technisch identiek aan de Peugeot 3008 Hybrid en Hybrid4, want hij heeft dezelfde motoren en automaat. Als je de achttraps automaat in D wilt zetten, dan doe je dat in de Opel dus met het duidelijk herkenbare Peugeot-pookje. En daar is niets mis mee. Hetzelfde geldt voor de automaat. Die is voldoende goed bij de les, schakelt op tijd en soepel. Sportief voelt de Hybrid4 ondanks zijn 300 pk nooit aan, ook al kies je de sportstand. Niet erg, want het gaat om de laagst mogelijke uitstoot.

Opel Grandland X Hybrid4: over 300 pk en 32 gram...
Het Peugeot-pookje misstaat hier helemaal niet. Foto: Opel Automobile GmbH

Eindoordeel

Vergeet het hoge vermogen. Dit is vooral een comfortabele PHEV en een goede allrounder die ook zuinig kan zijn, mits je stekkert.

Specificaties

  • Prijs: € 49.499
  • Topsnelheid: 235 km/h
  • Acceleratie: 0-1006,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 74,1
  • CO2-emissie: 32 g/km
  • Elektromotoren: 110 pk (81,2 kW) voor, 113 pk (83 kw) achter
  • Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 200 pk (147 kW)/6000 min-1 (totaal 300 pk)
  • Max. koppel: 300 Nm/ 3000 min-1 (totaal 520 Nm)
  • Transmissie: automatische achtbak
  • Massa leeg: 1875 kg