Kijkwijzer gaat ook gelden voor YouTubers

Print
Kijkwijzer gaat ook gelden voor YouTubers

Minister Arie Slob. Afbeelding: ANP

YouTubers en vloggers moeten zich aansluiten bij de Kijk­wijzer. Dat betekent dat ze voor het afspelen aan hun kijkers duidelijk moeten maken of de video bijvoorbeeld geweld, grof taalgebruik, drugsgebruik of seks bevat.

Het Commissariaat voor de Media gaat erop toezien dat YouTubers en vloggers meedoen met de Kijkwijzer. Doen ze dat niet, dan kunnen ze een boete krijgen. Die regels gelden nu al voor tv-programma’s en gaan dankzij een nieuwe wet ook gelden voor de onlinevideo’s van alle Nederlandse YouTube-kanalen waarmee geld wordt verdiend. Hobbyisten vallen buiten de wet, maar populaire YouTubers als Enzo Knol en Dylan Haegens krijgen er wel mee te maken.

Bescherming

De wet is het gevolg van een Europese richtlijn die bepaalt dat de lidstaten van de Europese Unie erop moeten toezien dat minderjarigen worden beschermd tegen schadelijke filmpjes. Die richtlijn moet in de hele EU uiterlijk 19 september ingaan.

Minister Arie Slob (Media) is blij dat de internetfilmpjes straks onder de Kijkwijzer vallen. „Kinderen kijken allang niet meer alleen televisie. Vloggers zijn juist heel populair onder kinderen. Het is goed dat ouders straks worden gewaarschuwd welke filmpjes schadelijk zijn voor kinderen. Als kinderen bijvoorbeeld veel naar geweld kijken, raken ze daaraan gewend. Met behulp van de Kijkwijzer kunnen we ze daartegen beschermen.”

Onderhandelingen

Al in 2015 besloot de Tweede Kamer dat de regels voor televisieprogramma’s ook moeten gelden voor videodiensten. Dat het zo lang heeft geduurd, komt volgens minister Slob door onderhandelingen die met Google moesten worden gevoerd. De internetgigant is het ­moederbedrijf van YouTube en het Europese hoofdkantoor zit in Ierland. Omdat Google – en dus ook YouTube – Ierse bedrijven zijn, zei de ChristenUnie-bewindsman dat hij de invoering van de Kijkwijzer niet kon afdwingen. Google stelde lange tijd dat dit praktisch onmogelijk was.

In de Tweede Kamer maakt het CDA zich al langer sterk voor regels waardoor kinderen worden beschermd tegen geweld en grove taal. In 2018 maande Kamerlid Harry van der Molen ­minister Slob nog tot snelheid, geïnspireerd door zijn zoontje dat vaak naar video’s op YouTube kijkt. „Ik kan als ouder moeilijk bepalen of die geschikt zijn.” De Kijkwijzer noemde hij toen ‘een prima hulpmiddel’.

Shockvideo’s plagen tieners

Pesten, stalken, hacken of choquerende video’s: een op de drie jongeren wordt online lastig­gevallen, blijkt uit onderzoek. Driekwart van de tieners roept dan de hulp van ouders in. Het Safer Internet Centre Nederland peilde duizend Nederlandse jongeren over hun ervaringen en presenteert de uitkomsten vandaag op Safer Internet Day. Het grootste probleem is het ontvangen van choquerende berichten, video’s of foto’s, van heftige zelfmoordacties tot IS-onthoofdingen. „Jongens vinden het dan soms cool om door te sturen, maar als je er niet van gediend bent is het wel moeilijk om aan te geven dat je dat niet leuk vindt”, zegt Marjolijn Bonthuis van het Safer Internet Centre Nederland.

15 procent van de kinderen stelt weleens geconfronteerd te worden met schokkende appjes, 13 procent wordt gepest, 6 procent stelt gehackt te zijn. Verder zegt 6 procent van de meisjes on­gewenste naakfoto’s (sexting) opgestuurd te krijgen, van de jongens heeft 5 procent daar problemen mee.

Driekwart van de jongeren zegt de ouders in te schakelen bij online problemen. Die helpen dan bij het rapporteren van stalkers of pesters, het veranderen van wachtwoorden, of zelfs het doen van aangifte. „Dat is bemoedigend”, zegt Bonthuis. „Voorheen was het bij ouders toch vaker zo: ‘dat internet, ik snap het niet, of ik weet niet wat jullie kinderen er uitspoken’. De lijn stijgt, dat is een goede ontwikkeling.” Veel ­ouders vinden dat scholen een belangrijke rol spelen bij de mediaopvoeding van hun kinderen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen