Impassant

‘Harmonikas drenzen, koperinstrumenten trateren, vastenavondstoeters krijten, rammels krekkeren...’

Print
‘Harmonikas drenzen, koperinstrumenten trateren, vastenavondstoeters krijten, rammels krekkeren...’

Afbeelding: De Limburger

Maastricht / Itteren -

COLUMN - De Bonte Storm, de roman, is niet afgeleid van de Boonte Störm, de optocht. Het is andersom. Matthias Kemp, auteur van de eerste Nederlandse carnavalsroman, mag zich naamgever van de Maastrichtse cortège noemen. Het boek zou verplichte kost moeten zijn voor elke oprechte carnavalsgek.

Niet dat De Bonte Storm wereldliteratuur is. Kemps zinnen kunnen ronken als een opgevoerde Zündapp of Royal Nord. „Harmonikas drenzen, koperinstrumenten trateren, vastenavondstoeters krijten, rammels krekkeren...” Maar de algemene sfeer! Het stadsdecor! De details van de vooroorlogse carnaval!

Men vindt Matthias Kemp een beetje beklagenswaardig. Zijn broer Pierre is veel bekender. De poëzie van Pierre Kemp is bijeengebracht in drie delen dundruk. In 1958 won hij zelfs de P.C. Hooftprijs, de supercup van de Nederlandse literatuur. Toch is Matthias interessanter. Terwijl Pierre achter zijn raamgordijn in de Turennestraat stond te gluren, trok hij erop uit. Matthias heeft meer van de wereld gezien, meer genres geprobeerd. En hij heeft carnaval gevierd! Aanvankelijk moest hij er niks van weten, want de Kemps, ja, die zijn toch allemaal apart. Later kwam de geestdrift. De uitkomst, De Bonte Storm (beschikbaar op dbnl.org), koesteren we, maar heeft Matthias’ carrière geen goed gedaan. Welke literator kiest nu zo’n vulgair onderwerp? Je hoort het de recensenten denken. Dat was het echter niet. Matthias werd afgekamd om zijn stijl.

De Bonte Storm speelt in 1926. Een nat jaar. Moeder Maas had het weer op haar heupen. „De hoogste waterstand sinds eeuwen.” Heugem en Limmel stonden blank, maar ook Wyck en de Maastrichtse benedenstad. In een kano door de Pieterstraat! Maar wat als je er woonde en je had de carnavalskist in de kelder staan? Watersnood of niet: het feest ging door. Er waren nog geen Zate Hermeniekes, maar men ging wel in groepen. Matthias spreekt van ‘complotten’. „Zes uur. De grote complotten beginnen te trekken. Uit de volksbuurten der Boschstraat komen ze aandrommen […] dertig, veertig man, op weg naar andere populaire stadsgedeelten in Wijk of aan den Jekerkant.” Matthias’ complot trekt ook de helling achter de Sint-Jan op. Kijken wat er loos is in de Staarzaal. Op alle bals en in elke kattenkroeg treffen ze buitenlandse vierders. Walen ook, misschien verbaasd over zoveel Franse slag. Ja, ook onze carnaval was zwaar Frans georiënteerd. Wat speelt het orkest daar? Paris, c’est une blonde! Zoek de uitvoering van Mistinguett op Youtube en uw dag is goed.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen