Flitsmarathons werken niet, zo blijkt uit Duitse studie

Print
Flitsmarathons werken niet, zo blijkt uit Duitse studie

Het effect van snelheidscontroles is kortdurend en zorgt alleen tijdens aangekondigde controles voor minder ongevallen, zo blijkt uit een Duitse studie Afbeelding: Picture Alliance/dpa

Grootscheepse snelheidscontroles hebben een zeer kortdurend effect, zo blijkt uit Duits onderzoek. Kort na deze flitsmarathons gaat het gas er weer op en stijgt het aantal verkeersslachtoffers weer.

De Duitse politie houdt sinds 2013 op regelmatige basis grootschalige flitsmarathons. Maar deze massale inzet heeft geen langdurig effect op het verkeersgedrag van bestuurders, zo blijkt uit een studie van de Universiteit van Passau.

De studie omvatte onderzoeksgegevens over 1,5 miljoen ongevallen tussen 2011 en 2014, evenals de gegevens van alle flitspalen op de marathondagen en de andere dagen in de onderzochte periode. De bijbehorende informatiecampagnes in de media werden ook geëvalueerd.

Lees ook: Veel minder snelheidsovertreders op de bon in Limburg

Kortdurend effect

Volgens het onderzoek hebben de mediacampagnes en de flitsmarathon zeker een effect: beide leiden ertoe dat mensen langzamer en voorzichtiger rijden tijdens de campagne. Het aantal ongevallen in de dagen voorafgaand aan de marathon daalde met 4,7 procent in vergelijking met vergelijkbare dagen en met 7,5 procent op de flitsdagen zelf.

Mensen worden dus wel aangespoord om hun gedrag te verbeteren, wat tijdelijk leidt tot minder ongevallen, maar alleen tijdens de dagen waarop wordt gecontroleerd. Jens Schade, verkeerspsycholoog aan de TU in Dresden, zei tegen opinieblad Stern dat snelheidscontroles altijd een zeer kortdurend effect hebben. ,,Radarcontroles en flitsmarathons kunnen minimale na-effecten hebben, maar ze veranderen het gedrag van bestuurders op de lange termijn niet.”

Kangoeroe-effect

Volgens Schade laten automobilisten alleen consequent het gas los als ze permanent het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden. Vaste controles leiden volgens hem alleen maar tot het zogeheten ‘kangoeroe-effect’. ,,Bestuurders rijden snel naar het punt van de snelheidscontrole, remmen dan even af, om vervolgens het gas weer in te trappen”, aldus de verkeerspsycholoog.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen voor nog geen 1,50 per week.

Bekijk de aanbieding →