Utrecht

VodafoneZiggo ziet omzet licht stijgen

Print
VodafoneZiggo ziet omzet licht stijgen

Afbeelding: ANP

VodafoneZiggo heeft aan zijn doelstellingen voor 2019 voldaan door een sterk laatste kwartaal. Het bedrijf trok opnieuw meer klanten en ook het aantal klanten dat zowel mobiele telefonie van Vodafone als thuisdiensten van Ziggo afnam steeg verder.

De omzet ging in heel 2019 met 1 procent omhoog tot 3,9 miljard euro. Het bedrijf heeft dat te danken aan sterke prestaties bij Ziggo en een herstel van de groei bij Vodafone. Het operationeel resultaat daalde met 4 miljoen euro op jaarbasis tot 106 miljoen euro.

Het aantal nieuwe klanten bedroeg vorig jaar per saldo 191.000. Financieel directeur Ritchy Drost merkt daarbij op dat het aantal klanten dat vertrok historisch laag lag.

Mobiele telefonie

Van de klanten die kabeltelevisie, vast internet of vaste telefonie afnemen van Ziggo heeft 40 procent nu ook mobiele telefonie van Vodafone, andersom gaat het zelfs om bijna driekwart van de Vodafoneklanten die ook Ziggo in huis hebben gehaald. Die percentages kunnen nog omhoog, denkt Drost. Ook klanten van VodafoneZiggo’s goedkope mobiele label Hollands Nieuwe kunnen gebruikmaken van de voordelen die het bedrijf biedt bij dergelijke samengestelde abonnementen.

Klanten van Ziggo kiezen in de gebieden waar de kabelaar zijn nieuwe snelle Giganet-abonnement aanbiedt, gemiddeld voor snellere pakketten. Giganet, dat snelheden tot 1 gigabit biedt, komt nog dit jaar in de meeste Nederlandse steden beschikbaar. Volgend jaar moet ook de rest van het land het snelste Ziggo-abonnement kunnen afsluiten.

Groei

Voor dit jaar verwacht Vodafone het bruto bedrijfsresultaat met tussen de 2 en 3 procent te laten groeien. Die groei was in 2019 nog 4 procent. Dat komt volgens Drost omdat de integratie tussen Vodafone en Ziggo dit jaar moet worden afgerond. Daar moeten de nodige investeringen voor worden gedaan. Het bedrijf wil verder tussen de 400 en 500 miljoen euro teruggeven aan zijn aandeelhouders.