Autotest

Is de Honda e de ideale stadsauto?

Print
Is de Honda e de ideale stadsauto?

De Honda e. Afbeelding: Honda

Op het eerste gezicht lijkt de Honda e niet bepaald een goede deal. Hij is duur, klein en heeft een beperkte actieradius. Maar achter de cijfers schuilt het complete verhaal achter deze elektrische stadsauto.

Honda redeneert dat een stad de beste plek voor een EV is, aangezien actieradius daar geen issue is maar luchtvervuiling des te meer. Dus werd het besluit genomen om van de grond af aan een compleet nieuw elektrisch platform te ontwikkelen, met daarop een premium stadsauto als eerste product.

Autotest Honda e. Video: Autovisie

Draaiende nekken

Er zullen vast haters zijn, maar zelden hebben we tijdens het proefrijden van een nieuwe auto zoveel draaiende nekken en positieve reacties geturfd. Geniaal simplistisch en door de kleine camera’s in plaats van spiegels bijna buitenaards. Het interieur is zo mogelijk nog beter geslaagd, met een arrangement van vijf schermen dat het uitzicht vanaf de bestuurdersstoel bepaalt.

Het scherm recht voor je dient als no-nonsense vormgegeven digitaal dashboard waar relevante informatie goed afleesbaar is. De functie van de twee schermen in het midden kan volledig naar eigen smaak worden ingevuld. De stoelen missen een goede pasvorm, maar zijn wel ruim en zacht gevuld. En ogen met de fraaie bekleding alsof ze zo uit de Ikea zijn geroofd. Hoofd- en beenruimte daarginder zijn toereikend om in de Honda e vier personen van circa 1.85 meter in redelijk comfort te vervoeren.

Is de Honda e de ideale stadsauto?
Het indrukwekkende dashboard van de elektrische Honda. Foto: Honda

Laden

Reken op een half uur voor een vulling van leeg naar 80 procent aan de snellader voor het 35,5 kWh accupakket. Het AC-laden geschied met maximaal 6,6 kW aan eenfase stroom. Tijdens een testroute met redelijk wat snelweg en een buitentemperatuur van 18 graden bleef het verbruik van de Honda steken om circa 20 kWh per 100 kilometer, wat correspondeert met een actieradius van circa 178 kilometer. Met veel wind tegen op de snelweg bij 0 graden, kan 130 kilometer dus best een uitdaging worden. Het is maar dat je het weet.

Enerzijds is hiervoor het forse gewicht van 1542 kilo verantwoordelijk, anderzijds de keuze van Honda om van de e méér dan een suf ecoblik te maken. De standaardband op de Honda e is een uiterst sportieve Michelin Pilot Sport 4, die met 205 sectie voor en 225 achter serieus veel grip realiseren. Misschien nog wel een leukste details is dat de 154 pk (of 136 pk in de standaarduitvoering) motor achterin ligt en de achterwielen aandrijft. Het zijn vooral de 315 Nm’s die de e in een respectabele 8,3 seconden naar de 100 km/h drukken, waarna de topsnelheid op 145 km/h is begrensd. Hard zat.

Is de Honda e de ideale stadsauto?
De Honda e heeft fraaie lijnen. Foto: Honda

Kosten

De Honda e kost veel, maar biedt (behalve binnenruimte en actieradius) ook veel. Zelfs de uitrustingslijst van de 136 pk instapper van 35.330 euro is lang. Die van de 38.330 euro kostende ‘Advance’ helemaal volledig. Met als goede grap van Honda dat de standaardkleur fluorescerend geel is, en alle ‘normale’ kleuren 660 euro extra kosten.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen