Rosmalen

Bouwer Heijmans ziet vertraging op markt voor grote bouwprojecten

Print
Bouwer Heijmans ziet vertraging op markt voor grote bouwprojecten

Afbeelding: ANP

De stikstof- en PFAS-problematiek zet vooral de markt voor infrastructuurprojecten onder druk, merkt bouwbedrijf Heijmans.

Dat er weinig opdrachten voor met name regionale projecten meer worden vergeven, noemt het bedrijf verontrustend. „Het is van belang voor Nederland dat op korte termijn maatregelen worden genomen om te voorkomen dat vooral de inframarkt op langere termijn verder terugvalt.”

Heijmans zei dat bij de jaarcijfers over 2019. Afgelopen jaar had het Brabantse bouwbedrijf nog weinig last van de terugval op de inframarkt, maar dit jaar zal dat al iets meer zijn. Desondanks denkt Heijmans dat de resultaten over 2020 vergelijkbaar zullen uitpakken als in 2019, mede dankzij een goed gevulde orderportefeuille. In 2021 beginnen de infraproblemen meer invloed te krijgen als er geen maatregelen worden genomen.

Omzet

In 2019 steeg de omzet van de bouwer licht tot 1,6 miljard euro. Onder de streep bleef daar 30 miljoen euro van over, tegen 20 miljoen euro in 2018. De orderportefeuille was 2,1 miljard euro waard, zo’n 100 miljoen euro meer dan eind 2018.

Heijmans heeft de afgelopen jaren zijn financiële positie verbeterd en begint daarom weer met het betalen van dividend, ter grootte van 0,28 euro per aandeel. De rest van de winst stopt Heijmans in de algemene reserves om zo de financiën nog verder te verbeteren.

‘Haakse bochten’

„We zijn het ermee eens dat we de stikstof moeten terugdringen, maar we moeten voorkomen dat je haakse bochten gaat nemen”, zei topman Ton Hillen in een toelichting op de jaarcijfers van Heijmans. „Iedereen zegt dat het allemaal met elektrisch materieel moet, maar dat kan niet een, twee, drie.”

Het is voor bouwbedrijven niet mogelijk om van de ene op de andere dag stikstofloos te bouwen. Bouwmachines die nu nog op fossiele brandstoffen draaien, zijn niet snel te vervangen door elektrische alternatieven. Mede daarom is er een overgangsfase nodig voor bouwers om zich aan te passen aan strengere stikstofregels, vindt Hillen.

Machines

De bestuursvoorzitter wijst erop dat de reeds aangeschafte machines een enorme post op de balans zijn. Het is volgens hem financieel onverantwoord om die direct van de hand te doen. Bovendien is de ontwikkeling van elektrisch materieel nog nauwelijks op gang gekomen omdat er alleen in Nederland en Noorwegen zoveel aandacht is voor stikstof, aldus Hillen.

Een verantwoorde overgangsfase zou volgens Hillen „zomaar tien jaar kunnen duren”, maar ook vijftien jaar. „Vang me niet op de jaren. Maar binnen zo’n periode kun je stappen zetten naar meer elektrisch materieel.”

Raad van State

De stikstofproblematiek werd vorig jaar urgent voor bouwers. De Raad van State verklaarde het Nederlandse beleid om kwetsbare natuurgebieden te beschermen tegen stikstof ongeldig. Veel bouwprojecten kwamen stil te liggen. Noodmaatregelen van de regering om een terugval in de bouw te voorkomen, zijn volgens Heijmans niet voldoende.