Provincie kiest voor sobere variant van randweg bij Nieuwstadt voor uitbreiding Nedcar

Print
Provincie kiest voor sobere variant van randweg bij Nieuwstadt voor uitbreiding Nedcar

De huidige omvang van VDL Nedcar in Born. Bij uitbreiding wordt de fabriek verdubbeld. Afbeelding: ©MCM productions Geleen

Born / Nieuwstadt -

De provincie Limburg kiest vanwege de uitbreiding van autofabriek VDL Nedcar voor een verlegging van de N276 richting Nieuwstadt. Een sluitende financiering voor de randweg is er nog niet.

Met de keuze voor de ‘sobere en doelmatige variant’ van de randweg, wordt rekening gehouden met de wens van inwoners van Holtum en Nieuwstadt, zo stelt Gedeputeerde Staten. In deze variant verdwijnt wel een groot deel van het Sterrebos aan de noordzijde van het uitbreidingsgebied.

Natuur

Actiegroep De Groene Sporenwolf (DGS) hekelt het verlies aan natuur. ‘De uitbreiding en kap van het Sterrebos wordt geheel door VDL Nedcar bepaald op alleen bedrijfseconomische aspecten’, stelt DSG. Ook vreest men meer overlast dan waar de provincie van uitgaat. De keuze voor de randweg is volgens de actiegroep een ‘keuze tussen twee kwaden, gepresenteerd als voorkeur’.

Overigens is de keuze onder voorbehoud van financiering. Daarover lopen nog gesprekken met VDL Nedcar. Als er voor 15 mei geen sluitende financiering is gevonden, dan wordt ook een de mogelijkheid van een sobere ‘middenwegvariant’ verder onderzocht. Die gaat uit van de huidige provincieweg die dan aan weerszijden is ingesloten door het uitgebreide Nedcar-terrein.

Beste keuze

Gedeputeerde Joost van den Akker (Economie, Onderwijs en Sport) ziet de voordelen in de randwegvariant. „Dat is voor meerdere partijen de beste keuze. Met VDL Nedcar lopen de gesprekken over de financiering. De middenweg is weliswaar goedkoper maar stelt ook VDL weer voor problemen. Voor het Sterrebos wordt nauwgezet bekeken hoe het verlies aan natuur gecompenseerd kan worden.”

De N276 komt in de gekozen variant een stuk dichter bij de kern Nieuwstadt te liggen. Een voordeel van deze variant is dat het vrachtverkeer van en naar de autofabriek niet meer over de N276 hoeft te rijden. Bij de middenweg varianten zou een gedeelte van het vrachtverkeer wel over de N276 blijven rijden.

Fietsers

Nadeel van de gekozen variant is dat landbouwverkeer blijft rijden over de enkelbaans randweg. Ook fietsers zijn slechter af. In de optimale variant zou een tweerichtingsfietspad aan de zijde van Nieuwstadt worden aangelegd. De sobere variant gaat uit van de huidige fietspadenstructuur met een noodzakelijke oversteek van de N276. Er komt wel een extra oversteek ter hoogte van de Limbrichterstraat.

Voordelen

VDL zelf ziet de voordelen van de randweg met name op het gebied van de kosten. Bij een middenweg zou het fabrieksterrein gescheiden worden waardoor een viaduct en voetgangersbrug over de N276 aangelegd zou moeten worden. Daarnaast biedt een aaneengesloten oppervlakte meer flexibiliteit ten aanzien van de invulling van de het terrein. Personeel van de fabriek kan het terrein vanuit het noorden via een nieuwe entree bereiken.

De planning is om in de zomer van 2020 de afgeronde milieu-effect rapportage ter inzage te leggen en het definitieve plan in december 2020 vast te stellen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen