Nepadvertenties over ‘dood’ John de Mol op nieuwssites

Print
Nepadvertenties over ‘dood’ John de Mol op nieuwssites

Afbeelding: Screenshot AD

Op nieuwssites zijn nepadvertenties over John de Mol verschenen. Daarin stond dat hij was overleden. De advertenties met de tekst „Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock” stonden onder meer op de sites van De Telegraaf, het AD en NU.nl.

Talpa heeft de nieuwssites gevraagd de nepadvertenties te verwijderen. Ook heeft het mediaconcern contact opgenomen met Google. „Het betreft hier fakeadvertenties die geplaatst worden via de advertentiedienst van Google”, zegt een woordvoerder van Talpa na een bericht van Shownieuws.

Het is nog niet duidelijk of De Mol naar de rechter stapt. „We gaan nu met Google in gesprek over het structureel voorkomen van deze advertenties. Als dit niet tot resultaat leidt, sluit John de Mol een gang naar de rechter niet uit.”

De Mol won vorig najaar een zaak tegen Facebook. Het sociale medium moest op last van een dwangsom alle nepadvertenties weren waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen.

Toen gingen zijn naam en beeltenis in combinatie met dergelijke advertenties al maanden rond. In november stelde de rechtbank De Mol in het gelijk. De advertenties die nu op internet verschijnen zijn geen bitcoinadvertenties, maar ook hier wordt de naam en beeltenis van De Mol gebruikt. „Het betreft hier fakeadvertenties die geplaatst worden via de advertentiedienst van Google, vergelijkbaar met de advertenties aan het begin van de Facebook-kwestie. Ook toen verschenen de advertenties via Google, maar na contact met Google en de websites waarop de advertenties verschenen was het probleem opgelost”, zegt een woordvoerder van Talpa tegen Shownieuws.

„Het lijkt erop alsof dit soort advertenties nu toch weer via Google geplaatst worden sinds dit via Facebook onmogelijk is gemaakt. We hebben De Telegraaf en het AD verzocht om deze fakeadvertenties te verwijderen en nemen ook weer contact op met Google.”