Autotest

BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak

Print
BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak

De BMW 220d Model M Sport. Afbeelding: Tom Kirkpatrick, BMW Group

De BMW 2-Serie Gran Coupé is een logische toevoeging, maar ook een begeerlijke?

De 2-Serie Gran Coupé is de volgende in de BMW-reeks van vierdeurs coupés die gestart werd in 2012 met de 6-Serie Gran Coupé. Twee jaar later volgde de 4-Serie en vorig jaar het topmodel op basis van de 8-Serie. Nu brengt BMW de concurrent van de Mercedes-Benz CLA, Audi A3 Limousine en – als het budget krapper is – Hyundai i30 Fastback. De 2-Serie Gran Coupé staat op het voorwielaangedreven platform van de 1-Serie. Daar staat ook de MPV met de naam 2-Serie Active Tourer op en dan zijn er (voorlopig) nog de achterwielaangedreven versies in tweedeurs coupé- of cabriovorm.

Afmetingen

Laten we deze nieuwe variant eens afzetten tegen de 1-Serie, omdat hij daarmee de techniek deelt. De 2-Serie Gran Coupé is grofweg 21 centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback. De breedte, spoorbreedtes en wielbasis zijn gelijk, maar de vierdeurs is 1,5 centimeter lager. Op de voorspatborden na zijn alle plaatwerkdelen uniek voor de 2-Serie Gran Coupé.

De voorruit ligt vlakker en de achterzijden van de greenhouse zijn iets naar binnen gebogen om de heupen breder te laten lijken. De bagageruimte meet 430 liter in plaats van 380 liter voor de 1-Serie, maar met de achterbank neergeklapt is de hatchback ruimer. Het gewicht van de nieuweling is afhankelijk van de uitvoering 45 kg tot 60 kg hoger. De extra massa bevindt zich in de kont en daardoor is de gewichtsverdeling met één procent naar achteren verschoven.

BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak
Foto: Tom Kirkpatrick, BMW Group

Motoren

In de prijslijst staan bekende motoren in de vorm van de 140 pk sterke 218i met een 1,5-liter driecilinder vanaf 37.880 euro, waarmee hij ruim 3000 euro duurder is dan de 118i. Dan is er een grote stap op benzinegebied naar de M235i met 306 pk voor 65.100 euro. Dieselen kan met de 41.221 euro kostende 216d die een 1,5-liter driecilinder met 116 pk heeft of met de 2,0-liter viercilinder 220dA die 190 pk afgeeft aan de voorwielen voor 47.561 euro. Vanaf 20 maart staat hij bij de BMW-dealers.

De Gran Coupé moet een luxere ervaring bieden dan de hatchback. Daarom zijn de vier (frameloze) zijruiten en de voorruit van dikker glas, terwijl er ook meer isolatiemateriaal is toegepast. Het resultaat is een auto die op kruissnelheden daadwerkelijk een rustige rijbeleving geeft.

Autotest BMW 2 serie Gran Coupé. Video: Autovisie

Goed niveau

Alleen bij een stevige acceleratie is in dit geval de dieselmotor te horen en op het grove asfalt in Portugal lieten de banden zich niet onbetuigd. Maar van storend windgeruis rond de zijruiten was geen sprake. In het interieur is de Gran Coupé verder tot aan de B-stijl gelijk aan de 1-Serie. De zitpositie, dashboard en afwerking zijn onverminderd van goed niveau, maar het geheel heeft niet de moderne uitstraling van een Mercedes-Benz CLA. Door de schuinere voorruit heb je minder dan in de 1-Serie het gevoel in een MPV te zitten.

Het stuur staat goed voor de borst en de ergonomie is feilloos. Achterin staan de zaken er anders voor. De beenruimte is identiek aan die van de 1-Serie en ruim voldoende, maar de hoofdruimte is 34 millimeter minder door de afbuigende daklijn. BMW heeft wel de zitting van de bank onder een grotere hoek geplaatst en er zijn uitsparingen gemaakt in het dak, maar je zit met een lengte van 1,80 meter toch tegen de dakhemel aan.

BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak
Foto: Tom Kirkpatrick, BMW Group

Comfort

Het onderstel en de besturing zijn eveneens gewijzigd ten opzichte van de hatchback met als doel hem een comfortabeler rijgedrag te geven. Dat is belangrijk voor de Amerikaanse markt, waar hij moet scoren. De veren zijn niet veranderd, maar de demping is softer, de stabilisatoren zijn minder stijf en de bumpstops zachter. Hij beweegt meer om zijn lengteas, waardoor hij logger en zwaarder aanvoelt dan de stuggere 1-Serie. Het is een comfortabele auto die met meer gratie over glooiende hobbels gaat.

BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak
Foto: Tom Kirkpatrick, BMW Group

Rijgedrag

De gereden versie had de optionele variabele dempers, waarmee hij zijn horizon verbreedt. We reden hem als 220d en die diesel past met zijn soepel vrijkomende koppel van 400 Nm goed bij het ontspannen rijkarakter van de Gran Coupé. Je voelt af en toe de trekkracht in de vooras werken als de hulpsystemen bliksemsnel ingrijpen. De besturing is zeer precies en wordt zwaarder als de ophanging onder druk komt te staan, maar geeft nauwelijks echte feedback. Het stuurhuis heeft dezelfde ratio als in de 1-Serie, maar is zwaarder bekrachtigd, waardoor hij lichter ronddraait. Je mist de achterwielaandrijving minder dan op een 1-Serie, omdat je bij dit model geen geschiedenis hebt met aandrijving op de achterwielen. Onderstuur treedt zelden op en als je te vroeg op het gas gaat, krijgen de voorbanden van de regelsystemen de exacte hoeveelheid kracht aangedragen om de lijn te consolideren. De achteras lijkt door de zwaardere kont meer te reageren op gasliften dan in de 1-Serie, maar de Gran Coupé blijft vooral een lekkere toerauto. Da’s best een opmerkelijke positionering, want Mercedes-Benz zet zijn vierdeurs coupé juist dynamischer neer dan de hatchback.

BMW 2-Serie Gran Coupé: kwestie van smaak
Foto: Tom Kirkpatrick, BMW Group

Uiterlijk

Komen we tenslotte uit bij eigenlijk het belangrijkste (en heikele) aankooppunt van de 2-Serie Gran Coupé: het uiterlijk. Da’s vooral een kwestie van smaak. Het verleden heeft bewezen dat een vierdeurs coupé met spannende daklijn en relatief compacte buitenmaten het uiterste vraagt van een designer. Dat geldt onverminderd voor deze BMW. Mooi of niet? De verkoopaantallen gaan die vraag beantwoorden.

Eindoordeel

Goed gebouwde, minder praktische en iets verfijndere vierdeurs variant van de 1-Serie. Het uiterlijk moet de keuze tussen die twee bepalen. Pluspunten zijn de goede wegligging, meer comfort dan bij de 1-Serie en de bliksemsnelle elektronica. Minpunten vormen de hoofdruimte achterin, het beperkte motorenaanbod en we zetten vraagtekens bij zijn looks.

BMW 220dA Gran Coupe

Specificaties (fabrieksgegevens)

  • Prijs € 47.561
  • Topsnelheid: 235 km/h
  • Acceleratie: 0-100 in 7,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 23,8
  • CO2-emissie: 110 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1995 cm3
  • Max. vermogen: 190 pk (140 kW)/4000 min-1
  • Max. koppel: 400 Nm/1750-2500 min-1
  • Transmissie: automatische achtbak
  • Massa leeg: 1505 kg