Tennisbond krijgt megaboete na verstrekken persoonsgegevens

Print
Tennisbond krijgt megaboete na verstrekken persoonsgegevens

Het nieuwe onderkomen van de KNLTB. Afbeelding: AD/Marco Okhuizen

De Nederlandse tennisbond heeft de persoonsgegevens van honderdduizenden leden verkocht aan sponsoren. Die benaderden de tennissers vervolgens per post en telefoon. Daarom heeft de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) een boete van 525.000 euro gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens. De bond gaat in beroep.

De Autoriteit Persoonsgegevens, die voor de overheid controleert of organisaties zich houden aan de privacyregels, had in 2018 klachten over de KNLTB ontvangen. Een sponsor van de KNLTB kreeg dat jaar meer dan 300.000 adressen, geboortedata, telefoonnummers en e-mailadressen van leden. De andere sponsor ontving adressen van 50.000 leden. De leden zelf hadden hier geen toestemming voor gegeven, terwijl hun gegevens pas mogen worden gedeeld na toestemming.

De KNLTB zegt dat het sponsorgeld nodig heeft om "tennis voor iedereen toegankelijk en betaalbaar" te houden. Volgens de tennisbond leidt de boete ertoe dat sportbonden minder aantrekkelijk worden voor sponsoren, en dan kan "de ondersteuning van verenigingen in gevaar" komen.

Met het delen van NAW-gegevens en telefoonnummers van leden heeft de KNLTB volgens de AP de privacywet geschonden. Met een boete van 525 duizend euro wordt de bond hard getroffen. De AP spreekt van het ‘verkopen van gegevens’ en meldt dat het gaat om ‘een paar honderdduizend leden’.

Kortingen

Het gaat om twee vermeende overtredingen uit 2018. De tennisbond heeft toen gegevens van een deel van het ledenbestand gedeeld met twee partners: TennisDirect en de Nederlandse Loterij. Doel daarvan was volgens de KNLTB haar leden voordeel te geven door hen kortingen te bieden bij genoemde bedrijven. De gegevens zouden direct na de acties door de beide partners zijn verwijderd. Volgens de tennisbond hebben ze zich wel degelijk aan de regels gehouden van het handboek Sport & Privacy, opgesteld door NOC*NSF.

De KNLTB is onaangenaam verrast door de boete en gaat daartegen in beroep, zo laat zij in een tegenbericht weten. ‘De tennisbond is altijd zorgvuldig omgegaan met persoonsgegevens van leden en transparant geweest over het beleid met betrekking tot het delen van persoonsgegevens. Leden zijn hierover geïnformeerd en hebben zich eenvoudig vooraf kunnen afmelden’, zo meldt de bond.

Deze uitspraak betekent dat leden niet langer kunnen profiteren van meerwaarde door samenwer­king met partners, waardoor de beoefening van hun sport duurder wordt.

Schumacher

Robert Jan Schumacher, directeur Dienstverlening van de bond: ,,De KNLTB werkt al jaren samen met partners om leden te laten profiteren van relevante aanbiedingen. Daarnaast genereren we met deze partnerships inkomsten voor de tennissport in Nederland. Deze uitspraak betekent dat leden niet langer kunnen profiteren van meerwaarde door samenwerking met partners, waardoor de beoefening van hun sport duurder wordt. Daarnaast zullen sportbonden minder aantrekkelijk zijn voor sponsoring en komt daarmee de ondersteuning van verenigingen in gevaar.”

De bond schrijft dat het delen van persoonsgegevens met externe partijen ‘noodzakelijk is voor een optimale dienstverlening aan leden en verenigingen’.

De tennisbond zegt zich gesteund te voelen door gesprekken met ministeries, NOC*NSF en andere sportbonden. Zakelijk directeur John Bierling van de sportkoepel vindt dat de AP de normen moet verduidelijken, voordat hoge boetes worden uitgedeeld: ,,Het zou goed zijn als de Autoriteit haar voorlichtende en richtinggevende rol op zou pakken. De Autoriteit heeft deze stap overgeslagen en is direct tot handhaving overgegaan. Omdat NOC*NSF nog met de AP in gesprek is, verbaast het ons dat we nu verrast worden.”

De AP gaat het bezwaar van de KNLTB beoordelen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen