Autotest

Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis

Print
Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis

Audi RS Q3 Sportback in actie. Afbeelding: Audi / Sagmeister Photography

De Audi RS Q3 is een SUV met een identiteitscrisis. Hij denkt dat hij een rallyauto is.

Het zit ‘m natuurlijk allemaal in de motor. Niets is vergelijkbaar met de hese huil van een opgevoerde vijfcilinder. Vierhonderd pk sterk, voortaan. Elke acceleratie gaat gepaard met visioenen van Röhrl, Blomqvist en Mouton die al vuurspuwend een reuzenslalom tussen de dennenbomen uitvoeren.

Zelfs de verplichte partikelfilter kan daar gelukkig weinig aan veranderen. Vanbuiten klinkt het meer alsof hij blaast dan loeit, maar in het interieur laat de vijf-in-lijn turbo vanonder de motorkap nog luid en duidelijk van zich horen. Onheilspellend laag onderin het toerenbereik, getergd en agressief als de laatste vlakjes van de digitale toerenteller rood kleuren. De motor bouwt zijn vermogen geleidelijk op en blijft tot aan de begrenzer bij 7000 toeren sterk aanvoelen.

Autotest Audi RS Q3 Sportback. Video: Autovisie

In een oogwenk

De zeventraps DSG-automaat zet feitelijk geen stap verkeerd, maar mag in een Audi RS op scherp (voortaan met één druk op de RS-knop op het stuur), met iets meer gevoel de volgende versnelling erin rammen. En in de comfortstand iets sneller reageren. Via die versnellingsbak komt het vermogen uit bij een vierwielaandrijvingsysteem met Haldex-koppeling, die in een oogwenk tot vijftig procent van het vermogen naar achteren kan dirigeren. Helaas(?) tref je geen koppelsturend differentieel of andersoortige techniek op de achteras om de RS Q3 op vermogen de bocht door te kunnen jagen. Er zijn louter remingrepen om iets dergelijks te simuleren. Maar dat maakt hier vandaag op een bevroren ijsmeer in Zweeds Lapland niet echt uit.

Daar kun je met gas lossen of inremmen de achterkant kinderlijk eenvoudig ontlasten waarna hij in slow motion komt omzwieren. Dan is het vechten tegen de aandrang om tegen te sturen. Het is zaak om in plaats daarvan het stuur zo veel mogelijk recht te houden en de auto met het gas te stabiliseren en vervolgens de bocht door te drukken.

Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis
De 2,5 liter vijfcilinder-in-lijn levert een maximaal vermogen van 400 pk (294 kW) bij 7000 toeren. Foto: Audi / Sagmeister Photography

Effectief ABS

Omdat het 4WD-systeem in theorie weliswaar 85 procent van het koppel naar achteren kan sturen, maar in de praktijk de krachten algauw gelijkelijk over beide assen verdeelt, sleurt de Q3 zichzelf langzaam maar zeker in voorwaartse richting de bocht door. Opvallend is de effectiviteit van het ABS-systeem, dat zelfs niet in de war raakt van de ongewone ondergrond en spijkerbanden, maar de neus keer op keer keurig naar de binnenkant van de bocht dirigeert zonder in onder- of overstuur te belanden.

Aangezien ijsrijden de eigenschappen van een auto sterk uitvergroot, kun je op de openbare weg rekenen op uitstekende stabiliteit tijdens hard remmen, een scherpe turn-in en vierwielaandrijving die je met beleid moet inzetten om onderstuur bocht-uit te voorkomen. De besturing is net als bij de reguliere Q3 ongewoon direct met amper twee omwentelingen van links naar rechts en een variabele overbrenging, die naar de uitersten steeds directer wordt. Op het ijs handig om een te bruusk uitbrekende kont met weinig meer dan een polsbeweging op te vangen, maar op de openbare weg is het even wennen. Wel is de besturing ontegenzeglijk goed uitgewogen en haarscherp.

Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis
Qua gebruiksgemak en bouw ligt Audi nog steeds voor op de concurrentie. Foto: Audi / Sagmeister Photography

Ideale plek

Het met alcantara beklede optionele sportstuur ligt perfect in de hand en staat net als stuur en pedalen op de ideale plek. De stevig gevormde kuipstoel had nog wel een tandje of twee lager in de auto mogen staan om helemaal te kunnen vergeten dat je in een SUV rijdt. Op de rest van het interieur valt vanzelfsprekend weinig aan te merken. Dat is één voorsprong die Audi tenminste nog heeft weten te behouden op de concurrentie. Qua gebruiksgemak en bouw tenminste, want net als in de reguliere Q3 tref je links en rechts toch behoorlijk goedkope kunststoffen aan voor zo’n dure auto.

Waar de vorige RS Q3 in de juiste kleurstelling nog kon opgaan in de massa, geldt dat voor deze generatie bepaald niet meer. Zeker niet als Sportback, die met zijn dik aangezette bilpartij alle schaamte voorbij is. In standaardvorm zijn de hoekige wielkasten al dik geproportioneerd, met extra spatbordverbreders, een front dat aan elkaar hangt van de luchthappers en een achterbumper met diffuser – half familieauto, half rallykanon.

Hoe het precies gesteld is met het rijcomfort, kunnen we op basis van de gereden kilometers op ijs en besneeuwde straten nog niet accuraat inschatten. Wel raadde de onderstelspecialist ter plaatse aan om in combinatie met de optionele 21-inch wielen altijd de variabele schokdempers te nemen. Die voegen vooral extra comfort toe, maar gaan ook koetsbewegingen actief tegen, omdat ze continu en onafhankelijk van elkaar kunnen aan- en ontspannen. Vanwege de grote banden en 10 millimeter verlaging blijft er niet veel veerweg meer over om klappen op te vangen.

Audi RS Q3 Sportback: SUV met identiteitscrisis
Half familieauto, half rallykanon. Foto: Audi / Sagmeister Photography

Forse prijs

Grote domper op de feestvreugde is de forse prijs die Audi genoopt is om te vragen voor de RS Q3. Ondanks een make-over is de vijfcilinder nog altijd een drinkebroer, waarbij het wagengewicht van 1700 kilo en de standaard vierwielaandrijving niet bepaald helpen. Door de CO2-uitstoot van 202 g/km kijken we hier tegen een vanafprijs van 103.170 euro aan voor de SUV en 1.400 extra voor de Sportback.

Weliswaar met standaard een digitaal dashboard, navigatiesysteem, stoelverwarming, verschuifbare achterbank (vooral handig in de Sportback met 100 liter minder kofferruimte) en een aflopende daklijn, led-koplampen en parkeersensoren rondom, maar dan nog is het even slikken. Overigens is er eigenlijk geen direct vergelijkingsmateriaal. Qua prijs zit de RS Q3 in het vaarwater van de Porsche Macan Turbo S en BMW X3/4 M40i, die beide groter zijn, maar ‘slechts’ 354 pk hebben. De meest directe tegenstrever zal straks de Mercedes-Benz GLA 45S zijn met de 421 pk viercilinder turbo en het dynamische vierwielaandrijvingssysteem dat we kennen uit de A-klasse. Aangezien die met wat opties reeds door de ton heen gaat, zou de prijs van de Audi daarbij vergeleken zomaar kunnen meevallen.

Eindoordeel

Onder enig voorbehoud kunnen we stellen dat de Audi RS Q3 niet de comfortabelste of meest dynamische keus is, maar het vooral van zijn aansprekende aandrijflijn en interieur moet hebben.

Pluspunten:

  • - Motor en transmissie
  • - Gebruiksgemak en zitcomfort
  • - Zowel als SUV en Sportback

Minpunten:

  • - Gevoelloze besturing
  • - Dure opties
  • - Verbruik

Audi RS Q3 Sportback

SPECIFICATIES

  • Prijs: € 105.570
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie: 0-1004,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 11,2
  • CO2-emissie: 204 g/km
  • Motor: vijf-in-lijn, 2480 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 400 pk (294 kW)/7000 min-1
  • Max. koppel: 480 Nm/1950 min-1
  • Transmissie: zeventraps DSG, vierwielaandrijving
  • Massa leeg: 1700 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen