Autotest

Opel Zafira - what’s in a name?

Print
Opel Zafira - what’s in a name?

De Opel Zafira Life. Afbeelding: Opel Automobile GmbH

De vierde generatie Zafira Life. Ja, Opel houdt de Zafira in leven, maar niet ­zoals we van de Duitsers gewend waren.

Dat de markt verandert is in het straatbeeld wel duidelijk. De SUV’s nemen de overhand, zo lijkt het. De aanhoudende opkomst van deze ‘softroaders’ gaat ten koste van de andere carrosserievormen, maar slechts één lijdt er keihard onder: de MPV. De ruimtewagens, zoals die begin jaren tachtig voor het eerst verschenen, ruimen het veld. De vraag keldert hard en het aanbod daalt zodoende ook. Opel stapte eind jaren negentig in. Eerst met de full-size Sintra, gevolgd door de nota bene door Porsche Engineering ontwikkelde Zafira en daarna de kleinere Meriva. Nu was de Sintra na dramatische crashtestresultaten geen lange carrière beschoren, de Meriva verdween enkele jaren terug. En de Zafira? Welnu, die leeft voort, maar in een andere hoedanigheid. MPV’s mogen dan impopulair zijn, maar de naam kent een grote bekendheid. En aangezien er altijd wel een paar mensen naar een ruimtewagen zoeken, kwam iemand bij Opel op het lumineuze idee om de personenversie van de bedrijfswagen Vivaro in een luxere versie onder de vertrouwde naam Zafira te positioneren.

Knoeperd van een bus

Gezien de maatvoering van de nieuwste Zafira Life – die toevoeging schrappen we vanaf nu, aangezien hij niets toevoegt – had de forse ruimtewagen beter Sintra kunnen heten, maar dan had Opel flink moeten investeren in de naamsbekendheid, ook al is iedereen het lage veiligheidsniveau van twintig jaar geleden wel vergeten. Het is een knoeperd van een bus. Afhankelijk van de gekozen variant is hij maar liefst 4,95 tot 5,30 meter lang, 2,01 meter breed en 1,89 meter hoog. Laatstgenoemd getal betekent overigens dat je gelukkig nog in de meeste parkeergarages terechtkunt. Hij is hoekig, want bij de bestelwagen met zijruiten draait alles om binnenruimte.

Opel Zafira - what’s in a name?
Foto: Opel Automobile GmbH

Binnenin kom je inderdaad geen ruimte tekort. Na de hoge instap zit je hoog en recht achter het stuurwiel, kijk je uit over een eenvoudig gestileerd dashboard van hard kunststof, zit je in goede stoelen met een armleuning en kun je desgewenst – niet tijdens het rijden! – naar de ruimte achterin lopen, waar verdeeld over twee zitrijen vier uitneembare stoelen staan. Tegen bijbetaling plaatst Opel verschuifbare en draaibare stoelen op de tweede zitrij en een uitneembare achterbank geheel achterin. Een tafeltje om een businessclass-gevoel te creëren staat ook op de optielijst, net als het op de testauto aanwezige panoramadak. Stekker- (230V) en usb-aansluitingen zijn net als een airconditioning voor alle drie de zitrijen aanwezig.

Opel Zafira - what’s in a name?
Foto: Opel Automobile GmbH

Om het luxe­gevoel verder te verhogen beschikt de schuifdeur over elektrische bediening, die je tevens vanaf het dashboard kunt aansturen. Daar zit ook de knop voor de centrale vergrendeling van de achterdeuren. Een elektrische schuifdeur in de linkerflank staat op de optielijst. Op welke rij ook, je zit uitstekend. Het betekent wel dat in de 4,95 meter lange L1-variant de bagageruimte niet diep is, maar dat is in een Zafira feitelijk nooit het geval geweest. Een rolhoes boven de bagageruimte ontbreekt en kleine spullen kunnen eenvoudig het leefgedeelte in schuiven. Handig is de separaat te openen achterruit, want de achterklep zelf is zwaar en heeft enorm veel ruimte nodig om uit te zwaaien.

Rijkarakter

Dat de Zafira Life ontwikkeld is als bestel­wagen in plaats van personenwagen, merk je wel aan het rijkarakter. Ondanks de aangepaste achterasafstelling vraagt hij om een zware belasting, waardoor de achterkant uitgebalanceerd op de weg komt te liggen. Met louter de bestuurder aan boord heeft de bus moeite de achterwielen bij korte oneffenheden op de weg te houden. De besturing is indirect, zoals we van bestelwagens gewend zijn, maar de draaicirkel is lekker klein. Twee 180-gradencamera’s en parkeersensoren geven je uitstekend aan hoe groot de koets is.

Opel Zafira - what’s in a name?
Foto: Opel Automobile GmbH

Dat de Zafira geen afgeleide van een personenauto meer is, is duidelijk, maar het gevoel van een bouwvakkersmobiel krijg je geenszins. Hij ligt comfortabel op de weg en nadert zowaar de uitstekende en stabiele wegligging van een Mercedes V-Klasse. Zelfs met de zwakste dieselmotor aan boord, voorzien van nog altijd 150 pk en een koppel van 370 Nm, komt de ­Zafira uitstekend van zijn plek, niet in de laatste plaats omdat de eerste versnelling redelijk kort is. Aan trekkracht in de hogere versnellingen is geen gebrek. Dankzij de snelle koppelopbouw bij lage toeren kun je de Zafira met 2,0-liter vier­cilinder dieselmotor schakellui rijden en vergeet je mede door zijn lage geluidsniveau af en toe zelfs op te schakelen.

Opel Zafira - what’s in a name?
Foto: Opel Automobile GmbH

Wat aankleding betreft, heeft Opel er alles aan gedaan om van de bestelbus inderdaad een luxe personen­autouitvoering te maken, inclusief de beschikbare uitrusting met zaken als adaptieve cruisecontrol, head-up display, stoelverwarming en -massage. Het is de vraag of de particuliere Zafira-rijder overstapt. De bus is er alleen met dieselmotoren, is niet praktisch in dagelijks stadsverkeer en is nogal aan de prijs in vergelijking met zijn voorganger. De Zafira Life, die volgend jaar in vol-elektrische versie verschijnt, zien we eerder als VIP-taxi of shuttleservice, die de klant meer willen bieden dan de zitruimte van een Vivaro Combi.

Eindoordeel

Comfortabele en ruime personenauto die voor particulier moet boksen tegen taxi-imago. Pluspunten zijn comfort, ongekende ruimte, luxe en praktisch. Minpunten zijn er ook: kleine en smalle buitenspiegels, het verbruik en de afmetingen van de bus.

Opel Zafira Life L2H1 Innovation

Specificaties

  • Prijs*: € 57.646,--
  • Topsnelheid: 183 km/h
  • Acceleratie 0-100: geen opgave
  • Gem. verbruik: 1 op 17,9
  • CO2-emissie: 148 g/km
  • Motor: 4-cil. diesel, directe inspuiting, twee turbo’s
  • Max. vermogen: 110 kW/150 pk/4000 min-1
  • Max. koppel: 370 Nm/2000 min-1
  • Transmissie: handgeschakelde 6-bak
  • Massa leeg: 1880 kg

* Incl. BTW en BPM