Streamingconcert

Creatief in tijden van crisis: spelen voor publiek dat thuis zit

Print

Het concert van DeWolff in een lege Muziekgieterij werd opgenomen en live uitgezonden op internet. Afbeelding: Harry Heuts

Maastricht -

Het zijn moeilijke tijden voor mensen die werken in de culturele sector. Concerten en voorstellingen zijn afgeblazen vanwege de Coronavirus-pandemie, inkomsten vallen weg. De crisis maakt mensen ook creatief. Zo organiseerde de Muziekgieterij in Maastricht zaterdagavond voor het eerst een concert zonder publiek, mét live-registratie op internet. En dat werd massaal bekeken

Het is een vreemde gewaarwording. Terwijl de mannen van DeWolff zich op het podium in het zweet werken, is de zaal recht voor hun neus donker en leeg. Op enkele technici achter de knoppen na dan, en een handjevol medewerkers van de Muziekgieterij. Op het balkon dansen twee jonge meiden, maar verder overheerst ook daar de leegte. Als Pablo van de Poel een vlammende solo uit zijn gitaar perst, fluit er iemand op zijn vingers en hoor je een bescheiden applausje. Onder normale omstandigheden zouden vele honderden bezoekers nu uit hun dak gaan en de Limburgse rockers trakteren op een oorverdovende ovatie.

Maar de omstandigheden zijn niet normaal. Verre van, zelfs. Het Coronavirus heeft een lelijke streep gezet door alle geplande optredens en voorstellingen in theaters en bij poppodia. Bijeenkomsten waarbij meer dan honderd personen aanwezig zijn, zijn - in ieder geval tot het einde van deze maand - uit den boze. En dus ziet ook de Muziekgieterij zich gedwongen om alle concerten af te blazen.

Grafstemming

Maar de crisis maakt mensen creatief. Meteen nadat premier Mark Rutte donderdag verstrekkende maatregelen heeft afgekondigd in een poging om de opmars van het gevaarlijke virus in ons land te beteugelen, komen de medewerkers van de Muziekgieterij voor crisisberaad bij elkaar. „Er heerste aanvankelijk een grafstemming”, vertelt artistiek directeur Wim Smeets. „Maar die sloeg al gauw om. Vrijdagavond zouden de Sisters of Mercy optreden, een concert dat al maandenlang was uitverkocht. Iemand opperde het idee om verkleed als de muzikanten van die band het podium op te gaan en die beelden te streamen. Er werd hard gelachen, maar een moment later riepen we met z’n allen: we gaan streamen! We vragen een band om te komen optreden en zenden dat concert live uit via internet. Met M-PX, ons nieuwe productiehuis, hebben we alle apparatuur en kennis die daarvoor nodig zijn in huis.”

Een dag later begint de zoektocht naar een geschikte band voor dat experiment. En die wordt gauw gevonden. De manager van DeWolff, op dat moment op tournee in Zuid-Duitsland reageert meteen enthousiast. En ook The Great East, de muziekgroep die tijdens de tournee van DeWolff in het voorprogramma speelt, wil graag komen.

Testen

Rob Driessen en Ingmar van Wijnsberge, verantwoordelijk voor M-PX, maken vervolgens overuren om alle camera’s te installeren, kabels te trekken en de apparatuur te testen. Beiden hebben weliswaar enige ervaring met live-streaming, maar een concert filmen en direct vanuit de zaal doorsturen naar het internet, hebben ze nog niet eerder gedaan.

Klokslag half acht zaterdagavond is het zo ver en betreden de muzikanten van The Great East een beetje onwennig het podium. Een uur later is het de beurt aan DeWolff. Het concert is te volgen via de website van M-PX, Facebook en YouTube.

Terwijl de rockers op het podium gedreven hun setlist afwerken, tuurt Richard Loomans onophoudelijk naar zijn mobiele telefoon waarop gegevens binnenrollen over het aantal views. De zakelijk directeur van de Muziekgieterij kan een brede grijns niet onderdrukken. Het aantal schiet in rap tempo omhoog, van 3.500 naar 10.000 en meer. Uiteindelijk worden er meer dan 50.000 kijkers geregistreerd. En die blijken in heel Europa te zitten. Er zijn zelfs 64 kliks uit de Verenigde Staten, laat Loomans zien.

Donatie

Ook op de donatiebutton, op de website van de Muziekgieterij, wordt flink geklikt. Een paar honderd kijkers maken bedragen over van een paar euro tot enkele tientjes. Aan het eind van de avond staat de teller op ruim tweeduizend euro.

Niet genoeg om de kosten van de live-uitzending te betalen, aldus Loomans, maar wel een mooie bijkomstigheid. Het bedrag wordt overigens gedeeld met de muzikanten. Na afloop van de geslaagde avond, overheerst tevredenheid. En zijn de zorgen van morgen even vergeten.

Somber

Maar dat zal vandaag ongetwijfeld anders zijn. Smeets en Loomans schetsen een somber toekomstbeeld: alleen al deze maand loopt de Muziekgieterij 122.000 euro aan barinkomsten mis. En als de deur ook in april op slot moet blijven, komt daar nog eens 153.000 euro bij.

Daarnaast regent het annuleringen van feesten en evenementen. Zo gaat een streaming-event van traumachirurgen niet door en zijn ook happenings van Maison Van den Boer en het United World College afgeblazen. „Door die annuleringen missen we tot 1 juni nog eens 100.000 euro aan inkomsten” zeggen de twee. Overigens zijn ook de bands die zouden komen optreden zwaar gedupeerd: „Die missen in maart en april twee ton aan ticket-omzet. Dit is echt een rampscenario voor de hele culturele sector.”

DeWolff: ‘Mooi einde van een klote-week’

Voor de mannen van DeWolff vormt het concert in de lege Muziekgieterij „een mooi einde van een klote-week”, vertellen ze na afloop in de kleedkamer. Het trio was net begonnen aan een Europese tournee om het nieuwe album, Tascam Tapes, te promoten. Ze hadden een concert in Tsjechië gegeven en reden naar Graz in Oostenrijk voor het volgende. Dat werd vanwege Corona afgeblazen. Daarna volgden Budapest, Wenen en München. „Overal hetzelfde verhaal: het optreden kan niet doorgaan”, vertelt de uit Spaubeek afkomstige toetsenist en zanger Robin Piso. „We werden er echt mismoedig van”, vullen de broers Pablo en Luka van de Poel uit Geleen aan. „In ons busje waren we aan het denken wat nu te doen, toen de Muziekgieterij belde. Dat was voor ons een geschenk uit de hemel.”

Raar

En dus reden de muzikanten zaterdag vanuit Zuid-Duitsland naar Maastricht . „We zijn blij dat we dit concert hebben kunnen geven”, zegt Pablo van de Poel, „al is het toch wel raar om zonder publiek te spelen. We hebben ons best gedaan. Maar dit zal toch niet onze beste show zijn geweest. Daarvoor heb je toch echt interactie met mensen uit de zaal nodig.” De Limburgers hebben de afgelopen week zo’n vierduizend kilometer gereden, vertellen ze. De komende twee weken stonden er zes shows in Duitsland en twee in Nederland gepland. Die zijn allemaal afgeblazen. Voor de periode daarna staan nog eens achttien concerten in Engeland, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zwitserland en Spanje op de agenda. Of die doorgaan, is de vraag.

Nihil

Manager René Beerens becijfert dat de band door de afzeggingen een ton aan inkomsten misloopt. „Zo’n tour van twee maanden is keihard werken, maar levert normaliter een salaris voor een maand of acht op. Nu zijn de inkomsten nagenoeg nihil.” Wat de drie muzikanten de komende tijd gaan doen, weten ze nog niet. Robin Piso gaat eerst naar zijn vriendin, die in quarantaine zit vanwege Coronabesmetting. „En misschien moet ik daarna maar een baantje zoeken.” De Van de Poels gaan proberen nieuwe liedjes te schrijven, vertellen ze. „Daar hebben we nu alle tijd voor. En verder is het afwachten op wat er de komende tijd gebeuren gaat...”

Het concert van DeWolff is terug te kijken op internet: https://dewolff.muziekgieterij.nl

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen