Door corona langer lawaai van geparkeerde vliegtuigen op Maastricht Aachen Airport

Print
Door corona langer lawaai van geparkeerde vliegtuigen op Maastricht Aachen Airport

Vliegtuigen op MAA moeten minstens tot medio mei een hulpmotor in de staart gebruiken.

Maastricht-Airport / Ulestraten / Maastricht / Itteren -

Het gebruik van stille elektrische apparatuur op Maastricht Aachen Airport (MAA) voor het koelen en verwarmen van geparkeerde vliegtuigen is uitgesteld. Deense instructeurs mogen vanwege het coronavirus niet naar Nederland afreizen.

Inwoners van met name Ulestraten houden nog even last van het lawaai dat stilstaande vliegtuigen produceren. De elektrische apparatuur die het gebruik van hulpmotoren in de staarten van vliegtuigen vervangt, is wel geleverd maar kan nog niet worden getest en in gebruik worden genomen. De instructeurs die de Technische Dienst op MAA moeten leren ermee om te gaan, mogen in verband met het coronavirus niet van Denemarken naar Nederland reizen.

Kerosine

Vliegtuigen gebruiken een hulpmotor op kerosine in de staart van het vliegtuig om de lading te verwarmen of juist te koelen. Dat zorgt voor veel lawaai, broeikasgassen, fijnstof en stankoverlast in de directe omgeving. Na overleg met omwonenden en het raadplegen van deskundigen besloot de provincie vorig jaar om voor één miljoen euro stille elektrische apparatuur aan te schaffen.

Testen

Als er goederen aan boord zijn die verwarmd of gekoeld moeten worden, wordt in de toekomst een elektrisch apparaat van buiten aangesloten, dat de lucht aan boord op de juiste temperatuur houdt. Dat is een zogenoemde PCA (pre-conditioned air unit). Het geluid op het vliegveld zal daardoor enorm verminderen, verwacht de luchthaven. Het was aanvankelijk de bedoeling in april te testen op welke plekken op het platform elektrische aansluitingen gemaakt moeten worden. Het vliegveld mikt nu op medio mei.

Lees ook: Het wordt stiller in Ulestraten dankzij omwonenden Maastricht Aachen Airport

De vliegvelddirectie denkt dat de aanschaf van deze systemen vooral in de zomer een grote verbetering voor de omgeving oplevert. Op Schiphol en de luchthavens van Rotterdam en Eindhoven worden dergelijke apparaten al gebruikt.