‘Het onderwijs zit nu in een snelkookpan’

Print
‘Het onderwijs zit nu in een snelkookpan’

Een verlaten fietsenstalling maandag bij het Connect College in Echt. Afbeelding: Connect College

Heerlen / Hoensbroek / Griendtsveen / Swolgen / Broekhuizenvorst / Melderslo / Hegelsom / Meterik / Meerlo / Tienray / Broekhuizen / Horst / America / Grubbenvorst / Lottum / Sevenum / Kronenberg / Evertsoord / Merum / Swalmen / Roermond / Asenray -

Limburgse middelbare scholen worden door het coronavirus gedwongen snel te innoveren. „Het is spannend en hectisch, maar je wordt creatief.”

Op zo ongeveer alle middelbare scholen kwamen maandag docenten bij elkaar. Drie weken geen leerlingen over de vloer, maar les op afstand. Hoe moet je dát regelen?

Via bijscholing in sneltreinvaart dus. „Het zal zeker niet meteen goed gaan, maar we moeten nu een slag maken”, zegt Mark van de Mortel, directeur van Lyceum Schöndeln en Mavo Roermond. „Het voortgezet onderwijs zit in een snelkookpan en móét innoveren.” Eén van zijn docenten Engels, Erik Brouwers, krijgt dinsdag zijn eerste instructie Google Hangouts Meet. „Ik ga grammatica uitleggen terwijl ik voor een webcam zit. Ik kan ook een PowerPoint laten zien en wel honderd leerlingen laten meekijken. Er zijn al collega’s die via dit systeem mondelinge toetsen hebben afgenomen, één op één. We zaten namelijk midden in een toetsweek”, zegt hij. Hij hoopt dat de infrastructuur dit aankan, bij iedereen die thuis werkt.

Zorgen

Veel leraren in Limburg werken met app-groepen, skype, zetten huiswerk in de schoolsystemen Magister of Somtoday en voegen daar soms YouTube-filmpjes bij met uitleg. Scheikundedocent Claudia Struijlaart die lesgeeft aan het Bernardinuscollege in Heerlen, heeft 60 vwo-eindexamenleerlingen. „Ik maak me ernstig zorgen over hen. Ik probeer zo veel mogelijk proefopgaven te maken en vraag mijn leerlingen deze te maken, een foto te sturen van de antwoorden en deze te appen of mailen. We zijn ook bezig met Microsoft Teams, zodat ik uitleg kan geven aan alle 60 leerlingen tegelijk. De stress voor deze groep loopt natuurlijk wel hoog op.” Met de app Phet kunnen leerlingen digitale proefjes doen. En thuisopdrachten voor haar andere leerlingen zijn aangepast: „Doe wat baking soda en azijn bij elkaar, kijk wat er gebeurt, film het en stuur het naar mij op. Of kook een rode kool en doe met het gekookte sap hetzelfde. Heb je ook alvast wat te eten ’s avonds.”

Creatief

Voor tekendocent Pascal Cuijpers van het Connect College in Echt wordt het improviseren. Hier hebben ze maandag een spoedcursus Google Classroom gekregen. „Ik laat leerlingen thuis met materiaal dat ze zelf hebben, opdrachten maken. Dan mogen ze foto’s daarvan uploaden. Het is allemaal spannend en hectisch, maar je wordt creatief.”

In bed

Natuurkundedocent Ben Zwartjes van het Dendron College in Horst heeft een zwaar hoofd in onderwijs-op-afstand. „Ik moet dat online lesgeven vanavond nog uitzoeken, maar ik denk echt niet dat ik morgen om 8.15 uur leerlingen voor mijn scherm heb zitten. Die liggen dan nog allemaal in bed.” Hij overweegt de 160 oefenexamens die hij op papier heeft klaarliggen, gewoon via de post te sturen. Maar of ze die de komende weken maken? „Ik heb er een zwaar hoofd in.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →