Autotest

Bentley Flying Spur heeft twee karakters

Print
Bentley Flying Spur heeft twee karakters

De Bentley Flying Spur. Afbeelding: Richard Pardon

De geschiedenis herhaalt zich, want wederom komt er na een Continental GT een Flying Spur en wederom stond de limousine al geruime tijd klaar om het podium op te rijden. Maar is Bentley’s sportsedan zelf net zo voorspelbaar?

Terug naar 2001, het jaar waarin Bentley terugkeerde naar Le Mans. Het merk had de Continental-familie als lijn onder de klassieke Arnage in ontwikkeling en de racedeelname moest helpen om het merk met de op stapel staande Conti’s bij een jonger publiek onder de aandacht te brengen. De vierdeurs Flying Spur zou de spits afbijten, gevolgd door de tweedeurs GT.

Op het allerlaatste moment bedacht het Bentley-management zich. Le Mans is sport en sportiviteit is een coupé, geen limousine. De Flying Spur werd drie jaar in de wachtkamer gezet. Sindsdien vormt de tweedeurs coupé het uitgangspunt van de productlijn en zo verscheen er twee jaar terug voor de derde maal een Continental GT.

Autotest Bentley Flying Spur. Video: Autovisie

Familie van

Na de GT Convertible vorig jaar is het nu tijd voor de Flying Spur. Het drietal is in één keer ontworpen, al zijn de optische verschillen tussen de twee- en vierdeurs modellen dit maal groot. De limousine is geen verlengde Continental GT. Dat begint bij het stompere front met rechtopstaande grille met verticalen spijlen en -voor het eerst- de wegklapbare Flying B-mascotte op de neus. Waar het front juist de breedte accentueert, daar wordt de wagenlengte juist benadrukt door de harde vouwen in de flanken en de brede C-stijl -een typisch trekje van de Arnage en Mulsanne, wat omstanders duidelijk moet maken dat de Flying Spur een grote limousine is.

Hij draagt sinds zijn voorganger geen ‘Continental’ meer in de naam, maar het is technisch wel degelijk ‘familie van’. De gehele architectuur delen de twee. Zo zijn ook de sportieve GT-genen in de 2,4 ton zware jongen ook te vinden. Hij is lichtvoetig om te rijden en de magistrale, benzineslurpende 6.0 W12-benzinemotor met zijn koppel van 900 Nm lacht om de wagenmassa, want het prestatieniveau van de dubbelgeblazen twaalfpitter met cilinderuitschakeling is -zoals een 0-100 km/h-tijd van 3,8 seconden al aangeeft- ongekend.

Bentley Flying Spur heeft twee karakters
Foto: Richard Pardon

Rijker

De 333 km/h snelle limousine voelt eerder als een GT aan dan als een luxueuze limousine. Van gewichtsreductie ten opzichte van de vorige editie is met een 38 kg lager wagengewicht nauwelijks sprake. De gehele aluminium koets weegt echter 150 kg minder, maar de heren kleden de saloon rijker aan. Hij is met 5,32 meter precies 1,6 cm langer dan voorheen, maar de assen staan 13 cm (!) verder uit elkaar. De toegenomen wielbasis hoef je als chauffeur niet als handicap te zien, want met dank aan een uitstekend functionerende achterassturing voelt de Flying Spur uiterst wendbaar aan.

Op de bochtige wegen ten noorden van Nice liet de Flying Spur zich eenvoudig van bocht naar bocht dirigeren. Alleen wanneer je ín een scherpe bocht op het gas gaat, merk je de stuurbeweging van de achterwielen. De draaicirkel is voor een dergelijk model met 11 meter kort. Op hogere snelheden sturen de 21 of 22 inch wielen mee ter bevordering van de stabiliteit. Dat het nemen van het bochtige parcours in alle Drive-standen vergemakkelijkt wordt, is te danken aan de actieve stabilisatorstangen die door het 48V-boordsysteem worden aangestuurd. Comfortabel is hij zelfs in de Sport-modus.

Bentley Flying Spur heeft twee karakters
Foto: Richard Pardon

Tweede zitrij

Als stuurmansauto meet de Engelsman zich met de S65 AMG van Mercedes-Benz, maar woon of werk je op de tweede zitrij dan dien je bij de S-Klasse in een Maybach-versie te stappen. De Flying Spur is de AMG en Maybach ineen. Je verbaast je over de geboden leefruimte achterin, zeker na een snelle rit op een bochtige weg. Dat er nog zoveel wagenlengte achter de voorstoel zit, had je niet gedacht.

De in vergelijking met zijn voorganger 13 cm extra afstand tussen de twee assen van het Porsche Panamera-platform is niet direct aan de achterpassagiers besteedt, want de extra afstand is juist gebruikt om de vooras ten opzichte van de krachtbron naar voren te zetten. Toch kun je achterin meer dan comfortabel verblijven. Je zit op een van de twee separaat te verstellen zetels waarin je desgewenst onderuitgezakt met je hoofd in de zachte hoofdsteun ligt, gekruist met de benen over elkaar de krant lezen of… zit te spelen met de Flying B op de grille.

Gimmick

Jawel, Bentley voorziet in een uitneembare touchscreen ter grootte van een iPhone Pro Max waarmee zaken als het navigatiesysteem, de airconditioning en de raamjaloezieën vanaf de achterbank zijn te bedienen. En ook de Flying B, die je of in de grille kunt laten verbergen of sierlijk bovenop het luchtrooster kunt zetten.

Een gimmick waar je werkelijk geen klap aan hebt, behalve opscheppen op verjaardagen en puur tijdverdrijf wanneer je het met leder beklede stuurwiel niet in handen hebt. Dan te weten dat je vanuit het interieur louter de puntjes van de vleugeltjes ziet, meer niet. Lachwekkend dus. Het geeft wel aan waar de Flying Spur nu staat. Er was ruimte voor nieuwe technische zaken, waar het bij de voorganger aan schortte.

Bentley Flying Spur heeft twee karakters
Foto: Richard Pardon

Crisis

Tijdens de ontwikkeling van de tweede generatie brak de financiële crisis van 2008 uit, waardoor Bentley keihard werd getroffen. Door de dramatische terugval in verkoop, besloot het management de ontwikkeling van een compleet nieuwe Continental te staken en te kiezen voor een opgewaardeerde variant van de eerste generatie. In de jaren erna kon Bentley wegens het gebrek aan vernieuwende comfort- en rij-assistenten niet de Mercedes- en BMW-rijders als klant binnenhalen.

Met deze compleet nieuwe editie zetten de Engelsen eindelijk een stap voorwaarts, want in de architectuur van de Panamera zijn dergelijke systemen wel te integreren. Zo beschikt de nieuweling nu over een adaptieve cruise control met stop-functie, een head-up display met projectie in de voorruit, lane assist, night vision, automatische achterklepbediening, Apple car play en 360 graden camerasysteem. Voor het eerst staat op de prijslijst een panoramadak, waarbij het voorste glaspaneel open kan. De twee delen worden aan de binnenzijde gescheiden door een dwarsbalk. Die verbinding voor de stijfheid van de carrosserie levert als mooie bijkomstigheid dat de achterpassagiers hun zitrij met een met alcantara beklede scherm kunnen afschermen tegen de zon, terwijl in de dwarsbalk twee make-up spiegels en verlichting is opgenomen.

Bentley Flying Spur heeft twee karakters
Foto: Richard Pardon

Motoren

Ook op motorisch vlak volgt Bentley de tegenstanders. Naast de W12-motorisering brengt het merk uiteraard ook de V8-versie, gevolgd door een 3.0 V6-stekkerhybride. Het is de vraag wat de toekomst van de 30 cm langere Mulsanne is? De Flying Spur verzet de bakens en overklast op alle fronten het topmodel. Op bijna alle fronten, want het tot in het extreme personaliseren van de Mulsanne is iets dat de Flying Spur niet kan. Nog niet wellicht. De Mulsanne is echter ook op leeftijd, maar moet nog enkele jaren mee. Of er überhaupt een opvolger komt, is niet bekend.

Eindoordeel

Een enorme stap voorwaarts voor een Bentley. Hij maakt de Mulsanne tot een oude keer van stand.

Bentley Flying Spur W12

  • Prijs: ongeveer € 285.000
  • Op de markt: lente 2020
  • Topsnelheid: 333 km/h
  • Acceleratie: 3,8 sec. (0-100)
  • Gem. verbruik: nnb
  • CO2-emissie: nnb
  • Motor: W12, 6.0, twee turbo’s
  • Plaatsing: voorin
  • Max. vermogen: 635 pk (467 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 900 Nm/1350-4500 min-1
  • Spec. massa: 3,84 kg/pk
  • Spec. vermogen: 105,8 pk/l
  • Brandstof: E10
  • Transmissie: 8-traps automaat met dubbele koppeling
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • Onderstel: rondom onafhankelijk, luchtvering, adaptieve stabi’s 48V-systeem
  • Remmen: rondom geventileerde schijven, vóór 420 mm, achter 380 mm
  • Bandenmaat: vóór 265/40R21 tot 275/35R22, achter 305/35R21 tot 315/30R22
  • Maten en gewichten: L. 531,6 cm, b. 197,8 cm, h. 148,4 cm, wielbasis. 319,4 cm, massa leeg 2437 kg

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen