Autotest

Peugeot 2008 is een mooi maatje

Print
Peugeot 2008 is een mooi maatje

Afbeelding: Peugeot

Deze Peugeot 2008 is voorspelbaar, maar is hij ook goed nieuws? In het kielzog van de 208 en de technisch identieke DS3 Crossback reden we met de 2008.

Na de succesvolle entree van de 208 krijgen we nu met de 2008 een compacte auto in de gewilde SUV-vorm geserveerd. Maar hoezeer de basis ook deugt, de uitdaging is groot voor Peugeot. Want de compacte SUV-klasse is een felbevochten markt met geduchte concurrentie die van alle kanten komt. Niet alleen aartsrivaal Renault heeft een steengoede Captur, ook Ford komt binnenkort met een prettige Puma en zelfs concerngenoot DS biedt met de DS3 Crossback niet uit te vlakken concurrentie. En dat zijn nog slechts een paar concurrenten. Daarnaast hebben we natuurlijk de grote elektrische competitie die het qua media-aandacht extreem goed doet, maar in absolute verkoopaantallen nog wat minder.

Peugeot 2008 is een mooi maatje
Foto: Peugeot

Toch is deze 2008 Electric wel een auto in de populaire B-segment SUV-klasse. Hoe gaat deze vlot ogende Peugeot, die met elektropower minimaal 40.930 euro moet kosten, het doen? En dat is nog maar één van de vragen. Dat gaat een spannend verhaal worden, want het aanbod aan elektrische SUV’s is nog beperkt en ten opzichte van de benzineversies fors duurder (de benzine-2008 is er al vanaf 25.760 euro). Bovendien is zo’n nieuwe markt relatief onvoorspelbaar. De 2008 doet het namelijk ook goed bij de particuliere kopers en daarom krijgt deze auto mogelijk ook die groep de elektrische auto in. Of zwichten ze voor concurrentie uit onverwachte hoek, zoals de veel goedkopere MG ZS EV? Als ze nog een beetje merktrouw hebben, dan ruilen ze hun huidige 2008 misschien wel in voor de elektrische variant, omdat die toekomst heeft volgens de verkoper en de krant…

Motoren

Toch zal het leeuwendeel van de verkochte 2008-en zonder twijfel nog voorzien zijn van verbrandingsmotoren, de elektrische hype ten spijt. Het aanbod daarvan is bij deze 2008 to-the-point: niet overdreven veel keus, wel voldoende. We zien de bekende 1.2 benzine-driecilinders met vermogens van 100, 130 en 155 pk. Bovendien zijn er twee diesels, want aan dieselpaniek doet de fabrikant met een rijke historie van zelfontstekers niet mee. En dus kun je nog kiezen uit twee viercilinders die 100 of 130 pk sterk zijn.

Elektrisch

De zwaarste motoren hebben standaard een achttrapsautomaat, de lichtere versies zijn er met handgeschakelde zesversnellingsbak. Naar de krachtoverbrenging van de 2008 Electric heb je helemaal geen omkijken, de bekende techniek levert net als in de DS3 Crossback e-Tense 136 pk en 260 Nm. Gecombineerd met een 50 kW-accu kom je daar volgens de WLTP-norm 320 km ver mee. En wie niet genoeg heeft aan een nachtje opladen thuis, maar onderweg moet snelladen, kan in een half uur aan een 100 kWh-snellader 80 procent bijladen, omdat in Nederland een driefasesysteem standaard aan boord is. Niets revolutionairs dus, wel behoorlijk marktconform.

Design

Alles is verpakt in design dat wat ons betreft gezien mag worden. En eigenlijk geldt dat momenteel voor het totale Peugeot-portfolio. Ook deze 2008 heeft een duidelijk familiegezicht, waarmee hij door de verlichting ook zijn verwantschap met de 208 toont. Eigenlijk is de 2008 in veel opzichten echt de grotere broer van de 208; maatvoering en dus koetsoppervlakken zijn allemaal een maatje meer. Knap gedaan, want hij lijkt zelfs wel groter dan hij daadwerkelijk is en dat willen we in deze klasse. Praktisch is hij ook voldoende, maar ook hier weer geen grensverleggende binnenmaten. Wel een iets bovengemiddelde bagageruimte van minimaal 405 liter voor de elektrische 2008, de rest kan 29 liter meer verstouwen. Met dank aan de techniek waardoor de zwaarder elektrische versie een andere achteras kreeg om het extra gewicht aan te kunnen. Het is een gemodificeerde torsieas geworden, die nu assistentie krijgt van een panhardstang-constructie om de extra massa in bedwang te houden.

Peugeot 2008 is een mooi maatje
Foto: Peugeot

Complementair als de 2008 is, vult hij keurig het gaatje tussen de 208 en 3008. Het is wat dat betreft een mooi maatje. Ook de vormgeving sluit goed aan op die van zijn familieleden door onder andere het achterlichtdesign met die duidelijk onderscheidende Peugeot-signatuur.

Cockpit

Eigenwijs design tref je ook aan achter het stuur. Allereerst ook hier weer door toepassing van die nog steeds speciale i-Cockpit die rondom dat kleine afgeplatte stuur is opgebouwd. Je moet eroverheen kijken en dat is niet voor elke lichaamslengte ideaal, weten we na heel wat modellen, maar wel origineel. De zitpositie is voorin desondanks oké, achterin profiteer je van meer beenruimte, want het CMP-platform dat de 2008 met de DS 3 Crossback deelt, is bij deze Peugeot iets opgerekt. Daardoor meet hij 4.30 meter en is ook de wielbasis met vijf centimeter gegroeid, namelijk naar 2.60 meter. Net als bij de 208 heeft de 2008 de digitale i-Cockpit in 3D, die zijn informatie op een soort dubbel scherm projecteert. Door de variatie in grootte en dieptewerking dringen de urgente boodschappen zich op de voorgrond en verkorten zo de reactietijd volgens Peugeot. Bijzonder, maar niet standaard op de absolute basismodellen.

Peugeot 2008 is een mooi maatje
Foto: Peugeot

Het instapniveau is de Active, niveau 2 is de populaire Allure, een completere en goed verkopende versie. Dat geldt ook voor de GT en GT Line-uitvoeringen. Het bekende verhaal geldt ook bij Peugeot dus: goedkope instapmodellen maken kan iedereen, maar gewilde, meer complete uitvoeringen scherp in de markt zetten is veel belangrijker. Hopelijk heeft de 2008 dan ook niet te veel last van zijn hoge vanafprijs, want die zit ongeveer vijf mille boven die van concurrent Renault Captur. Een bewuste keus, want Peugeot spreekt steeds vaker haar premium-ambitie uit. De bouwkwaliteit wordt inderdaad steeds beter, maar dat betekent niet dat de concurrentie ingehaald is. Hét sterke punt van de nieuwste Captur is namelijk juist zijn toegenomen interieurkwaliteit.

Rijervaring

Ook de rijervaring rechtvaardigt die stevige prijsstelling niet. De 2008 voelt compact, goed overzichtelijk, solide en vooral comfortabel aan, maar steekt qua rijeigenschappen niet met kop en schouders boven de rest van het segment uit. De 2008 is vooral stil en soepel, ongeacht welke motorisering je kiest. Ook van het betere bochtenwerk schrikt hij niet, want hoewel de neus een tikje losjes aanvoelt en even de tijd nodig heeft om zich te zetten, volgt hij uiteindelijk behoorlijk vasthoudend zijn koers. In natte omstandigheden hoor je in korte bochten de tractiecontrole van de elektrische 2008 overuren draaien om het instant beschikbare koppel te verwerken. Dat kun je wat temperen door de rijstandenknop in standje ‘normaal’ te laten staan. Als je dat doet, krijg je niet het hele vermogen ter beschikking en bovendien een wat rustiger gasrespons. Wil je echt zo ver mogelijk komen op een acculading, dan kun je een tandje terug naar de ecostand. Wil je de volle 136 pk en 260 Nm, dan moet je de sportstand selecteren.

Peugeot 2008 is een mooi maatje
Foto: Peugeot

Diesel

Ook bij de benzine- en dieselmotoren kun je wat met de rijstanden spelen en dan merk je vooral invloed op de gasrespons. We reden eerst met de sterkste benzinemotor die 155 pk te bieden heeft. Die toonde zijn meerwaarde niet overtuigend, wij zouden voor de 130 pk-versie gaan. De instapmotor was nog niet beschikbaar, maar het laat zich raden dat nog eens 30 pk minder wel zo’n beetje het minimum aanvaardbare is voor een auto van dit formaat en gewicht. Dat liet de 100 pk sterke diesel al een beetje voelen. De motor presteerde stil, maar af en toe mis je kracht en lijkt het alsof je met een turboloze krachtbron op pad bent. Nee, als het ietsje meer en een diesel mag zijn, dan is de 130 pk de betere keus.

Eindoordeel

Met de juiste motor koop je met deze 2008 een goede allrounder die eigenlijk alles aankan, maar nergens echt in uitblinkt. Hij is voldoende ruim en praktisch en heeft een mooi en goed gebouwd interieur, maar hij is wel aan de prijs. Als je alleen naar zijn vanafprijs kijkt, zie je eigenlijk zijn enige echte minpunt. Of dat zijn carrière in de weg gaat zitten, lijkt echter onwaarschijnlijk, want de gemiddelde klant gaat niet voor die instapper, maar voor de rijkere Allure of meer.

Peugeot 208 1.2 Puretech 130

  • Prijs: € 27.360
  • Topsnelheid: 202 km/h
  • Acc. 0-100: 9,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 22,2
  • CO2-emissie: 103 g/km
  • Motor: driecilinder, turbo, 1199 cm3
  • Plaatsing: voorin in dwarsrichting
  • Max. vermogen: 130 pk (96 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 230 Nm/1750 min-1
  • Spec. massa: 8,9 kg/pk
  • Spec. vermogen: 108,4 pk/l
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak
  • Aandrijving: voorwielen
  • Onderstel: vóór McPherson, achter torsieas
  • Remmen: rondom schijven
  • Bandenmaat: 215/65 ZR16
  • Maten en gewichten: lengte 430 cm, breedte 177 cm, hoogte 153 cm, wielbasis 260 cm, inhoud bagageruimte 434 l, inhoud brandstoftank 44 l, massa leeg 1167 kg, max. geremd aanhangwagengewicht 1200 kg.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen