‘Belgische overheid wil belasting heffen op bandenslijtage’

Print
‘Belgische overheid wil belasting heffen op bandenslijtage’

Afbeelding: Getty

De Belgische overheid onderzoekt de mogelijkheid om belasting te heffen op bandenslijtage. Dit zou het verlies aan inkomsten moeten compenseren dat wordt veroorzaakt door het steeds zuiniger worden van auto’s.

Een belangrijk deel van de belastingen in Nederland en België komt op het conto van de automobilist en dan met name door belastingen op basis van de CO2-uitstoot van de voertuigen. Het gaat daarbij niet alleen om wegenbelasting en BPM, maar ook om accijnzen en btw op brandstof. Helaas voor de overheid worden auto’s steeds zuiniger en stijgt ook het aantal elektrische auto’s.

De komende jaren zal de CO2-uitstoot als het goed is nog veel verder dalen en hoe minder auto’s verbruiken en uitstoten, des te minder belasting er wordt geïnd. Een van de mogelijkheden is volgens de Belgische website Autonieuws het belasten van de banden. Niet zo’n vreemde redenering aangezien alle auto’s banden hebben en ze, wanneer je meer rijdt, sneller slijten. Dus klopt het principe ‘de vervuiler betaalt’ hier redelijk.

Fijnstof

De overheid kan als excuus voor het belasten van banden aanvoeren dat banden als bron van fijnstof zeker zo schadelijk (of schadelijker) zijn als de uitlaatgassen van verbrandingsmotoren en dat op die manier ook elektrische auto’s zonder uitlaatemissies meebetalen voor de lokale vervuiling die ze veroorzaken.

Ook qua milieubelasting lijkt de keuze om banden(slijtage) te gaan belasten niet geheel onlogisch. Zeker niet sinds uit onderzoek is gebleken dat banden tot 1000 maal meer fijnstof uitstoten dan verbrandingsmotoren. En al lijkt het onderzoek door het onafhankelijke Britse onderzoeksbureau Emission Analytics en het gerenommeerde Duitse blad Auto Motor und Sport ietwat gechargeerd, ook Nederlandse experts zijn ervan overtuigd dat in ieder geval enkele procenten van al het fijnstof afkomstig is van (auto)banden.

Goedkope banden

Belgische experts wijzen wel op het gevaar dat consumenten bij een dergelijke regeling zullen kiezen voor goedkopere banden van mindere kwaliteit. Deze hardere banden slijten weliswaar minder snel, maar zijn minder veilig, vooral tijdens slechte weersomstandigheden. Ook bestaat het gevaar dat consumenten het vervangen van hun banden vaker zullen uitstellen.