Met deze voedingskeuzes bouw je weerstand op tegen het coronavirus

Print
Met deze voedingskeuzes bouw je weerstand op tegen het coronavirus

Groenten en fruit en vooral: variëren. Afbeelding: Shutterstock

Minister-president Mark Rutte waarschuwde in zijn speech: het coronavirus gaat heel veel mensen treffen. Hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk hinder ondervindt van het virus? Tips (en fabels) op een rij.

Hoe zorg je ervoor dat je weerbaar bent? Het Voedingscentrum raadt allereerst aan gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Dan kan je lichaam ziekmakende bacteriën en virussen beter de baas en herstel je sneller, aldus het kenniscentrum.

Maar wat is gezond? Daarover zijn vegetariërs, vleeseters, raw food-aanhangers en koolhydraatarmeters het doorgaans niet erg eens. Het Voedingscentrum gaat uit van de Schijf van Vijf, omdat je aan de hand daarvan de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt: mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Dat is de basis.

Het voedingscentrum geeft de volgende tips:

- Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en twee porties fruit

- Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst

- Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten

- Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas

- Eet dagelijks een handje ongezouten noten

- Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

- Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet

- En heel belangrijk: veel variëren met groente en fruit. Alleen op die manier krijg je alle noodzakelijke stoffen binnen. In de ene groente zitten namelijk net weer andere mineralen en vitaminen dan in de andere.

Vitaminesupplementen

Over het advies rond vegetarische producten is voedingsdeskundige Desirée Marsman overigens weinig enthousiast. ,,Ik snap dat ze dat erbij zetten, naast vlees en vis, maar er zijn maar weinig producten in de handel die voldoende voedingswaarde hebben en lekker smaken. Ik ben niet zo’n fan van soja, omdat daarin fytinezuur zit. Dit kan de opname van essentiële mineralen blokkeren, zoals calcium, zink, magnesium en ijzer.” Juist stoffen die je hard nodig hebt. ,,Alleen pulled oats van Gold&Green zie ik nu als een goed alternatief. Een paar van mijn klanten hebben het geprobeerd en vinden het ook goed smaken.”

Vette vis

Een belangrijke toevoeging, aldus Marsman: voldoende omega3-vetzuren. ,,Die remmen ontstekingen en zitten in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, tonijn, sardientjes en ook in lijnzaad en koolzaadolie. Als je veel last hebt van ontstekingen, dan kun je best een supplement nemen.”

Het is verder goed dat noten en volkorenproducten in de adviezen voorkomen, vindt Marsman. ,,Bij voldoende vocht zou ik wel zeggen: drink niet de hele dag koffie. Koffie, koolzuurhoudende dranken en alcohol remmen de opname van vitamine D. Ik zou zeggen: drink voldoende kraanwater en kruidenthee.”

Fabels

Omdat er nogal wat onzinadviezen in omloop zijn, waarschuwt een grote groep Belgische wetenschappers uit allerlei vakgebieden dat je niet alle coronatips voor zoete koek moet aannemen.

Één zo’n advies dat veel wordt gedeeld, en waarvoor geen wetenschappelijke ondersteuning is: drink extra water en warme dranken, zoals thee of soep. Er is onvoldoende bewijs om na te gaan of een verhoogde vochtinname kan bijdragen aan de bescherming tegen luchtweginfecties, melden experts daarover.

Warme dranken beïnvloeden de ontwikkeling van luchtweginfecties zoals een verkoudheid niet. Wel kan een warme drank de symptomen van een verkoudheid (als je een loopneus en een droge keel hebt en als je niest en hoest) tijdelijk verlichten. Dit is persoonsgebonden. Sommige mensen rapporteren dat ook koude dranken een positief effect kunnen hebben op symptomen zoals een loopneus, hoest en niezen.

Wat dan wel doen? ,,Drink volgens je dorstgevoel en gemiddeld 1,5 liter per dag”, zegt Christophe Matthys van het UZ Leuven en de KU Leuven op de Vlaamse site Het Laatste Nieuws. ,,Drink daarbij vooral water en vul in beperkte mate aan met dranken als thee en koffie. Beperk gesuikerde dranken en alcohol zoveel mogelijk.”

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen