Zucht van verlichting op werkvloer Nedcar: ‘Dit besluit had eerder genomen mogen worden’

Print
Zucht van verlichting op werkvloer Nedcar: ‘Dit besluit had eerder genomen mogen worden’

De komende dagen worden de voorlopig laatste duizend auto’s in Born geassembleerd. Herstart naar verwacht op 20 april. Afbeelding: Roger Dohmen

Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Geleen / Graetheide / Sittard / Windraak / Limbricht / Einighausen / Guttecoven / Munstergeleen / Obbicht / Grevenbicht -

Het kon niet uitblijven. De productie bij VDL Nedcar gaat vanaf vrijdag voor een periode van minimaal vier weken plat. Voor de ongeveer 5000 medewerkers in Born doet het bedrijf een beroep op Haagse noodmaatregelen. De mensen – ook de flexwerkers – krijgen tot 90 procent van hun loon doorbetaald door de overheid.

Als onafhankelijk autoproducent kan VDL Nedcar niet anders dan tal van andere fabrikanten volgen, waaronder klant/opdrachtgever BMW. De productieafbouw en vervolgens tijdelijke sluiting van de Europese BMW-fabrieken heeft immers directe gevolgen voor Born. Want daardoor droogt de aanvoer van veel cruciale onderdelen vanuit de fabrieken snel op.

Lees ook: VDL Nedcar gaat vrijdag voor ruim een maand dicht

Na de boodschap van Nedcar-directeur Paul van Vuuren ging een zucht van verlichting door het bedrijf. „Voor velen had het besluit eerder genomen mogen worden”, klinkt het vanaf de werkvloer. „Want ondanks alle goede preventieve maatregelen, ben je toch steeds met een behoorlijk aantal mensen samen aan het werk.”

Duizend

In Born worden deze week nog zo’n duizend auto’s gemaakt. Daarna stopt het productiewerk voor de meeste werknemers een aantal weken. VDL Nedcar gaat wel nog een beroep doen op een aantal medewerkers, om gedurende de stilstand en omwille van de latere opstart, enkele vitale posities te bemensen.

„Mogelijk wordt er ook een beroep gedaan op medewerkers om vrijwilligersklussen te gaan doen. Dit op individuele basis. Alle opties liggen nog open en worden geïnventariseerd”, aldus de woordvoerder. VDL Nedcar verwacht de productie op 20 april te kunnen hervatten. Afhankelijk van nieuwe ontwikkelingen kan die datum nog wijzigen.

Wijs

CNV-bestuurder Ron Smeets noemt het, hoe onvermijdelijk nu ook, ‘een wijs besluit’. „Ik snap dat de directie er even over heeft moeten nadenken. Je legt zo’n grote fabriek niet eventjes stil. Maar medewerkers maakten zich al enige tijd oprecht zorgen. Ze zien wat er om hen heen gebeurt. Dat een aantal collega’s ziek naar huis gaat. En natuurlijk, als werkgever heb je ook andere verantwoordelijkheden. Niettemin, een wijs besluit.”

Voor vakbond FNV Metaal hoefde VDL Nedcar niet per se te sluiten. „Mits de directie haar verantwoordelijkheid neemt en alle nodige voorzorgsmaatregelen treft voor de medewerkers”, aldus FNV-bestuurder Petra Bolster. „Nu de aanvoer van onderdelen stokt, is de beslissing om de fabriek vier weken dicht te doen uiteraard een vanzelfsprekende.”

Wat er gebeurt in de fabrieken van de 103 andere VDL-werkmaatschappijen is nog niet duidelijk. „We monitoren voortdurend het aantal zieken en de productstromen van eventuele toeleveranciers”, zegt de VDL-woordvoerder.

Crisismode

Op het moment dat de productie in China weer langzaam op gang komt, gaat de autobranche in Europa en Amerika in de crisismode. Woensdag schaarden VDL Nedcar, BMW, Porsche, Toyota, Honda en Tesla zich in het rijtje met Peugeot, Fiat Chrysler, Renault, Daimler, de VW-groep en DAF. Zij bouwen eerst de productie af en gaan dan tot medio april ‘onder zeil’.

De pandemie treft de branche in een historische transitiefase en slaat een stevige deuk in het toch al broze pantser van de auto-industrie. Als belangrijkste redenen voor de besluiten noemt men de bescherming van medewerkers en hun families en de steun aan de samenleving om te vechten tegen het coronavirus. „Wij moeten het evenwicht bewaren tussen de gezondheid van werknemers en het economische succes van het bedrijf. Omdat er een tijd is tijdens corona en een tijd na corona”, sprak BMW-topman Oliver Zipse.

Industrie

De hele auto-industrie in Duitsland is nu in rust. De verspreiding van het coronavirus zal waarschijnlijk de vraag naar auto’s in alle belangrijke markten aanzienlijk beïnvloeden, aldus BMW. „Voor ons volgt de productie de verwachte verkooptrend. We passen ons productievolume flexibel aan de vraag aan”, aldus Zipse.

BMW verwacht dit jaar een significant lagere vraag vanuit de markt, maar gelooft in een herstel in de tweede helft van 2020. Het concern voorziet ingrijpende technologische en maatschappelijke veranderingen op middellange termijn en speelt daarop in met een investering van 30 miljard euro de komende vijf jaar in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe auto’s.

In Amerika gaat Tesla wekenlang plat. De autoriteiten in Californië hebben een avondklok van drie weken ingesteld voor de hele regio, waarna alleen de meest noodzakelijke activiteiten zijn toegestaan.