F1 kiest voor lentestop: fabrieken dicht

Print
F1 kiest voor lentestop: fabrieken dicht

Afbeelding: ANP

Zoals verwacht haalt de Formule 1 de zomerstop naar voren. Fabrieken sluiten verplicht drie weken de deuren om zo straks in de zomer door te kunnen racen.

Ruimte maken, daar komt het vooral op neer. Zoveel mogelijk tijd overhouden om straks, als het coronaspook hopelijk achter ons ligt, nog een zo compleet mogelijk Formule 1-seizoen af te draaien. Dus koos de F1-wereld een rigoureuze, maar afgelopen week in Melbourne al massaal geopperde oplossing. De zomerstop wordt een lentestop. Eind maart/april gaan alle fabrieken drie weken op slot. De World Motor Sport Council keurde het voorstel om de zomerstop van juli/augustus naar maart/april te verplaatsen en uit te breiden van 14 naar 21 dagen natuurlijk goed. De F1 Strategy Group en de F1 Commission waren unaniem voor, wat niet zo gek is omdat alle partijen van zins zijn om ondanks de coronacrisis nog zo veel mogelijk te maken van Formule 1-seizoen 2020.

Lees ook: Formule 1-baas: we gaan racen zodra het veilig is

Zandvoort

De fabrieken gaan nu drie weken dicht, waardoor ruimte op de kalender gewonnen wordt hartje zomer. Daar zou op die manier tussen de race in Hongarije (2 augustus) en België (30 augustus) mogelijk plaats zijn om straks verloren races als Nederland, Spanje en eventueel Monaco in te halen.

Vooralsnog zijn alleen de races in Australië, Bahrein, Vietnam en China uitgesteld, maar de FIA en Formule 1 communiceerden al dat er zeker niet voor eind mei geracet gaat worden. In een statement laat ook Red Bull Racing, dat de fabrieken in Milton Keynes op 27 maart voor drie weken sluit, weten op nog meer geannuleerde races te rekenen. ,,Terwijl we allemaal dol zijn op racen, verandert de ernst van de wereldwijde pandemie met het uur en de impact overstijgt onze sport. We zijn het daarom eens met de maatregelen die worden genomen om de risico’s te verminderen en mocht het nodig worden geacht nog meer races uit te stellen dan staan wij daar achter.‘’

Wel wordt zo een enorm probleem op de werkvloeren van de F1-teams gecreëerd. Wanneer moet het personeel immers op vakantie? Een job in de koningsklasse van de autosport betekent sowieso een moordend schema, dus alle rust is broodnodig. Maar dat lijkt er komende zomer amper in te zitten. En nu verplicht op vakantie gestuurd worden, biedt ook niet veel opties met de ‘lockdowns’ wereldwijd.