Sittards bedrijf levert digitale noodhulp aan ondernemers in crisis

Print
Sittards bedrijf levert digitale noodhulp aan ondernemers in crisis

De coronacrisis zorgt ook in Limburg voor steeds meer lege winkelstraten. Afbeelding: archief De Limburger

Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Geleen / Graetheide / Sittard / Windraak / Limbricht / Einighausen / Guttecoven / Munstergeleen / Obbicht / Grevenbicht -

Het Sittardse ICT-bedrijf Involved Group (IG) zet in zowel Nederland als België een digitale noodhulpactie op touw voor horeca- en andere bedrijven die in acute nood verkeren als gevolg van de coronacrisis.

Met als strijdkreet ‘Help Uw Favoriete Bedrijf’ heeft de Limburgse onderneming een systeem van digitale kortingsbonnen voor consumenten ontwikkeld waarmee noodlijdende zaken snel broodnodige inkomsten kunnen genereren. Een inderhaast uitgevoerde steekproef wijst uit dat bedrijven de onorthodoxe noodhulp sterk toejuichen.

Expertise

„Deze ramp is van ongekende omvang, ook economisch. Voor vrijwel alle sectoren, maar zeker ook voor de horeca die nu volledig op slot zit. We zijn sinds vorige week dag en nacht bezig om onze expertise in te zetten en het bedrijfsleven doelgerichte hulp te bieden. Noem het een vorm van efficiënte solidariteit”, zegt IG-directeur Ronald Huijgen. Samen met ICT-specialist Stef Rouschop (42) uit Bunde is de 41-jarige Sittardenaar ook eigenaar van het bedrijf.

IG rolt zowel in Nederland als België een systeem uit waarin digitale kortingsbonnen de hoofdrol vervullen. In een notendop komt het concept erop neer dat ‘solidaire’ consumenten online een of meerdere kortingsvouchers kopen van hun favoriete horeca- en andere bedrijven. De prijs en hoogte van de korting bepaalt elke ondernemer zelf. Zodra de bewuste zaak de deuren weer mag openen, kan de ‘kaarthouder’ de gegarandeerde korting te gelde maken.

Cruciaal in het systeem is dat de consument bij aankoop van de vouchers meteen afrekent via een multimediaal aanbod- en betaalplatform. „Bij elke transactie storten we meteen 90 procent van het ingelegde bedrag op de rekening van de ondernemer. Dat genereert snel en effectief de broodnodige inkomsten voor bedrijven die massaal dreigen om te vallen”, legt Huijgen uit. Al kan de Sittardenaar uiteraard niet tegenspreken dat ook met deze vorm van inventieve noodhulp een faillissement bepaald niet valt uit te sluiten. In dat geval hebben ook de vouchers op slag geen waarde en betekenis meer. „Zeker, dat risico blijft bestaan. Maar het komt nu, meer dan ooit, aan op solidariteit, elkaar helpen.”

Levering

Ander voordeel van het systeem is dat ondernemers op het moment van levering – wanneer de consument met de kortingsvoucher afrekent – niet opnieuw in de problemen raken. De IG-baas illustreert dat met een praktijkvoorbeeld. „Een restauranthouder biedt diverse vouchers aan. Die van 60 euro geeft recht op 50 procent reductie op de prijs van een diner voor maximaal vier personen. Zo houdt hij er ook op het moment van inwisseling in elk geval nog een aardige cent aan over, namelijk de andere helft.”

Blijft over de vraag of de Sittardse ict-specialisten ook zelf financieel baat hebben bij het noodhulpprogramma. Bij elke transactie incasseert IG immers 10 procent van het ingelegde bedrag. „Rijk worden we hier niet van. Dat is ook pertinent niet de bedoeling. We maken zelf forse kosten en steken hier ontiegelijk veel tijd, energie en techniek in. Bijna letterlijk 24 uur per dag.”