‘Neem geen examens af, geef leerlingen een overgangsbewijs’

Print
‘Neem geen examens af, geef leerlingen een overgangsbewijs’

Afbeelding: Lex van Lieshout

Heerlen / Hoensbroek / Merum / Swalmen / Roermond / Asenray / Boukoul / Einde / Herten / Ool / Asselt / Maastricht / Itteren -

Er gaan stemmen op om zowel de schoolexamens als het centraal schriftelijk eindexamen van leerlingen in het voortgezet onderwijs niet door te laten gaan. Maar lang niet iedereen is het daarmee eens.

Inmiddels hebben bijna tweeduizend mensen in Nederland de petitie ondertekend. Strekking: laat eindexamenleerlingen geen schoolexamens en geen centraal schriftelijk doen, maar geef ze een overgangsbewijs waarmee ze aan een vervolgstudie kunnen beginnen. „Het advies van de school moet leidend zijn.” Paul Slegers, lid van het college van bestuur van SOML, de onderwijsstichting met tien scholen in Midden-Limburg, is er een warm pleitbezorger van. „Op persoonlijke titel, dat wel”, voegt hij eraan toe.

Een advies van de docenten zou leidend moeten zijn in deze crisistijd waarin schoolgebouwen gesloten zijn vanwege de coronacrisis, zegt Slegers. En leerlingen die er echt niet toe zijn aan het mbo, het hbo of de universiteit, die moet dat dan ook niet geadviseerd worden. „Het afnemen van die examens leidt vanwege de crisis tot onaanvaardbare gezondheidsrisico’s voor zowel leerlingen als leraren”, vindt Slegers in navolging van de opstellers van de landelijke petitie. „De gevolgen voor de verspreiding van het coronavirus kunnen heel groot zijn en schoolbesturen zullen er dan ongewild medeverantwoordelijkheid voor dragen.” Leraren kunnen hun tijd beter besteden, vindt Slegers. Door vooral les te geven.

Afwijkend

John Monsewije, voorzitter van het college van bestuur van de onderwijsstichting SVOPL in Parkstad (vijf scholen), is het daar absoluut niet mee eens: „Het lijkt me echt geen goede zaak om de examens te schrappen, zegt hij. Het toetsen van het niveau blijft heel belangrijk. Anders krijg je studenten binnen in het vervolgonderwijs die je daar niet wilt hebben”, zegt Monsewije. Er worden ook suggesties gedaan om het schoolexamen wel door te laten gaan en het centraal schriftelijk niet. Maar ook dat is volgens hem geen goed idee. „Natuurlijk zijn er vaak minimale verschillen tussen de resultaten van een schoolexamen en die van een centraal schriftelijk. Maar de stof van een schoolexamen wijkt echt af van die van een centraal schriftelijk.”

Volgens de bestuursvoorzitter van SVOPL wordt nu al alles in gereedheid gebracht om de schoolonderzoeken die op 30 maart beginnen te kunnen houden. „Ze komen straks in kleine groepen, ze zitten ver uit elkaar, de schoollokalen worden volgens een vaststaande procedure grondig schoongemaakt voordat ze komen en dan ook nog eens als ze weg zijn. De eindexamens beginnen pas op 7 mei. Laten we nu niet al meteen weer alles overhoop gooien”, zegt Monsewije.

Op de vlakte

Eugène Bernard, bestuursvoorzitter van de grotere onderwijskoepel LVO (24 scholen in heel Limburg), houdt zich vooralsnog op de vlakte: „Daar heb ik me nog geen goede mening over gevormd”, zegt hij. „Ik wil dan eerst eens heel wat zaken op een rij hebben. Welke risico’s lopen leerlingen, hoeveel lopen de eindresultaten van een schoolexamen en een eindexamen uiteen? Op dat soort zaken wil ik eerst een antwoord.” Wanneer hij dat antwoord heeft, kon hij donderdag niet zeggen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen