Arbeidsmarkt

Uitzendbureaus druk met herplaatsen personeel: de barista kan ook eten in het ziekenhuis rondbrengen, of orderpicken

Print
Uitzendbureaus druk met herplaatsen personeel: de barista kan ook eten in het ziekenhuis rondbrengen, of orderpicken

Afbeelding: ANP

Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Venray / Geijsteren / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Kerkrade / Eygelshoven / SITTARD -

De Nederlandse economie verkeert door de corona-uitbraak in acute nood. Een van de sectoren die doorgaans als eerste last krijgt van een economische inzinking is de uitzendsector. Nu ook?

„Hé! Heb jij ervaring met orderpicken? Dan zijn wij op zoek naar jou. Want onze klanten, de grootse supermarkten in Nederland, hebben op dit moment jouw hulp echt heel hard nodig, om de samenleving op dit vlak te laten doordraaien. Bel ons en wacht niet langer!”

Een hartenkreet per video op de sociale media van een medewerkster van de internationale uitzender Otto Work Force in Venray. Otto-directeur Frank van Gool doet er nog een schepje bovenop: hij looft een premie uit van maximaal 250 euro voor het aanbrengen van een orderpicker die bij de uitzendorganisatie aan de slag wil.

Een smeekbede om handjes? Normaal gesproken voelen uitzendbureaus als eerste dat de temperatuur van de economie zakt: bedrijven ontdoen zich fluks van hun flexibele schil waarvan onder andere uitzendwerkers de dupe zijn.

Deze ontwikkeling is echter al veel langer gaande, volgens de sector gevolg van een stagnerende economische groei, deels veroorzaakt door een krappe arbeidsmarkt. Al sinds april vorig jaar dalen hierdoor maandelijks de omzetten in de uitzendsector, aldus brancheorganisatie Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Januari dit jaar kende de diepste dip, met ruim 11 procent minder omzet.

Over de acute gevolgen van de coronacrisis voor de sector zijn echter geen actuele cijfers beschikbaar. Volgens betrokkenen is het nog te vroeg om een overzicht te krijgen. „We willen eerst alles goed in beeld krijgen voordat we uitspraken doen”, aldus een woordvoerster van Randstad/Tempo Team.

Verder zijn de verschillen tussen de branches groot. Topman Roger Holtus van uitzender Wiertz Company in Kerkrade: „Met name in de horeca en horeca-gerelateerde branches, musea en het onderwijs is de vraag naar personeel verdwenen. In de zorg, de logistiek en het transport blijft daarentegen de vraag onverminderd hoog en neemt die op plekken zelfs toe.”

Bij Wiertz zijn circa enkele tientallen uitzendkrachten het slachtoffer van de zware klappen in de genoemde sectoren: ze zijn hun baan kwijt of hebben uren ingeleverd. Holtus: „Mijn collega’s zijn keihard aan de slag om deze mensen elders aan het werk te stellen. Voor hen is vervangend werk beschikbaar in andere sectoren, zoals in de distributie.”

Van Gool maakt zich over de Otto-uitzendkrachten in de horeca geen kopzorgen. „In die sector zijn minder mensen nodig, maar wij kunnen ze doorplaatsen naar de voedselketen. Daar is zoveel werk te doen.”

Simone Nederend van ABU bevestigt dat werkgevers in de genoemde branches „om mensen zit te springen. In de uitzendsector wordt dan creatief gedacht: een barista (specialist in het koffiezetten) in de horeca kan als voedingsassistent maaltijden in een ziekenhuis rondbrengen.” Ook benadrukt ze dat uitzendkrachten snel bijgeschoold kunnen worden: „Binnen een of twee dagen haal je een certificaat voor heftruckchauffeur.”

Het schreeuwend tekort aan mankracht in de distributiecentra van de supermarktketens grijpt Van Gool aan om er fijntjes op te wijzen hoe nodig de handjes van arbeidsmigranten in Nederland zijn. Hij refereert aan de grote drukte in de supermarkten, door onder meer de ijverig hamsterende klanten. Van Gool: „ Elke dag zijn via ons duizenden arbeidsmigranten in deze centra bezig met de bevoorrading van supers als Albert Heijn en Jumbo. Poolse arbeidsmigranten vervullen zo vitale functies in onze voedselketen.”