ASL haalt miljoenen mondkapjes uit China en repatrieert Belgen en Nederlanders

Print
ASL haalt miljoenen mondkapjes uit China en repatrieert Belgen en Nederlanders

Afbeelding: ANP

Luchtvaartorganisatie ASL uit Hasselt vliegt niet alleen miljoenen mondmaskers binnen uit China, maar voert met zijn privéjets tevens zo’n vijf keer per dag een repatriëringsvlucht uit. Ook vanaf de luchthaven Maastricht Aachen Airport.

ASL/Jet Netherlands, de onderneming van Philippe Bodson, heeft donderdagnacht per charter liefst vijf miljoen mondkapjes binnengevlogen vanuit de Chinese stad Shanghai. Een lading van goed vijf ton. Eind volgende week volgt een vracht van zo’n 70 ton (circa 15 tot 20 miljoen mondmaskers). „Daarna is nog een aantal vluchten gepland”, zegt Benoit Duvivier van ASL.

De mondkapjes zijn in eerste instantie bestemd voor de Belgische ziekenhuizen en klinieken. De zijn door de Civiele Bescherming naar een kazerne in Vilvoorde gebracht en worden van daaruit verdeeld over het land. De vracht van volgende week dient in eerste instantie als strategische reserve.

Medische apparatuur

De hulp van ASL, dat ook toestellen heeft gestationeerd op de meeste luchthavens in Nederland, wordt de laatste weken regelmatig ingeroepen door overheden voor repatriëring. Niet alleen van gestrande Belgen, maar ook van Nederlanders in het buitenland. „Bijvoorbeeld vanuit Italië, Spanje en Marokko”, aldus Duvivier. „Met onze Embraer 30- en 42-zitters kunnen we zo’n 3,5 uur vliegen. Met de Falcons nog wat verder.” Het gaat om zo’n vijf vluchten per dag.

Naast repatriëring, voert ASL zogeheten ad hoc-vluchten uit met medische apparatuur. Verder vinden er staatsvluchten plaats en worden reserveonderdelen geleverd voor door technisch malheur gestrande vliegtuigen.

Lastiger

„Het wordt wel steeds lastiger om te kunnen vliegen. Alle vluchten moeten via diplomatieke kanalen worden georganiseerd en geaccordeerd. Steeds meer luchthavens gaan dicht voor Europese toestellen. Om mensen te kunnen ophalen in het buitenland is er eerst heel wat diplomatieke bemiddeling en afstemming nodig.”

Ook komend weekend staat er weer een aantal repatriëringsvluchten gepland. „Het hangt uiteindelijk van de toestemming van de autoriteiten af of wij ze ook daadwerkelijk mogen uitvoeren.”

ASL was onlangs in samenwerking met Maastricht Aachen Airport verantwoordelijk voor de afhandeling van alle vluchten rondom de kunstbeurs Tefaf. ASL-topman Philippe Bodson is tevens een van de mensen achter de Maastricht City Liner, de luchtvaartmaatschappij-in-oprichting.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen