Is het coronavirus de nekslag voor Airport Weeze?

Print
Is het coronavirus de nekslag voor Airport Weeze?

Airport Weeze valt vanaf dinsdag middernacht stil. Afbeelding: Stefan Koopmans

/ Afferden / Siebengewald / Bergen / Well / Wellerlooi / Aijen / Nieuw-Bergen / Heukelom / Knikkerdorp -

De zon begon net weer een beetje te schijnen voor Airport Weeze en toen sloeg het coronavirus toe. Ryanair stopt woensdag met vliegen. Gaat de luchthaven pal over de grens bij Well dit overleven?

Maandagmiddag, 13.43 uur. Twee minuten eerder dan aangegeven, klimt de RYR 1952 van de Ierse prijsvechter Ryanair vanaf Airport Weeze naar boven voor een reis naar Stockholm. Intussen is het op de burelen van de luchthaven spannend. Want de Ierse vliegmaatschappij heeft laten weten in verband met het coronavirus te stoppen met vliegen. Voor Airport Weeze is dat een ramp, Ryanair is de enige vervoerder die daar passagiers ophaalt en terugbrengt.

Lees ook: Vliegveld Weeze: vanaf woensdag voorlopig geen vluchten meer

Dat werden er de afgelopen jaren al steeds minder. In de hoogtijdagen in 2009 verwerkte de luchthaven 2,9 miljoen passagiers, het afgelopen jaar waren dat er nog 1,2 miljoen. Ongeveer 40 procent daarvan kwam uit Nederland. Er waren 12.000 starts en landingen, een vijfde minder dan in 2018.

Noodinjectie

De regio Kleve en gemeente Weeze hadden al 20 miljoen euro gestoken in aandelen van het luchthavenbedrijf, dat gebruikmaakt van de voormalige Engelse militaire luchtmachtbasis Laarbruch. Om Airport Weeze te redden kwam daar eind vorig jaar nog een noodinjectie van 2 miljoen euro bij.

Airport Weeze heeft veel krediet bij de autoriteiten, de luchthaven ontsluit een uithoek van Duitsland en zorgt voor werkgelegenheid. Volgens een Duitse actiegroep die al jaren ijvert voor sluiting van de luchthaven omdat die voor veel overlast zorgt, valt dat laatste wel mee. De omwonenden beweren dat de luchthaven er financieel veel slechter voorstaat dan de directie doet voorkomen. Airport Weeze is onderdeel van een holding die meer dochters heeft. Door onderling geschuif met vermogensbestanddelen zouden die de cijfers volgens de actievoerders in het verleden zijn opgepoetst.

Belast

De noodinjectie van de overheid werd eind vorig jaar verantwoord met de stelling dat er betere tijden zouden gaan aanbreken voor Airport Weeze. Daar leek het ook een tijdje op. De Nederlands-Turkse vakantievlieger Corendon ging vanaf Weeze vliegen en kondigde voor het komende zomerseizoen nog meer bestemmingen aan.

De afhankelijkheid van Ryanair, dat naar believen vliegtuigen plaatst of weghaalt en hetzelfde doet met vliegbestemmingen, zou daardoor vanzelf wat minder worden. Bovendien schoot Nederland te hulp met de aankondiging van de invoering van een vliegtaks. Toen Duitsland een dergelijke belasting invoerde, zakte het aantal Nederlandse reizigers meteen. Het is aannemelijk dat Weeze weer populairder bij de Nederlandse vakantieganger wordt als de vliegprijzen bij ons stijgen.

Stilgevallen

En toen was daar het coronavirus. Het internationale luchtverkeer is compleet stilgevallen. Ryanair, dat al moeite had om alle vluchten uit te voeren omdat het de nieuwe Boeing 737 Max wegens bewezen onbetrouwbaarheid niet mag laten vliegen, vindt in het virus een reden om er helemaal mee te stoppen. Dat is een ramp voor Airport Weeze. Want die mist nu onder meer inkomsten uit parkeren en inkopen door passagiers, minstens zo belangrijke inkomsten als die uit de landingsrechten. Een bekend gezegde in de vliegwereld is dat luchthavens het geld ‘aan de voorkant’ verdienen.

De grote vraag is of Airport Weeze het nieuwe onheil gaat overleven? Airport Weeze blijft wel open voor bijzondere vluchten. Voor vliegtuigen bijvoorbeeld die op weg zijn naar een andere luchthaven maar om een of andere reden moeten uitwijken. Voor het personeel is inmiddels arbeidstijdverkorting aangevraagd. Intussen geeft directeur Ludger van Bebber, die eind september vertrekt naar de luchthaven in Dortmund, niet op. Hij is op zoek naar andere mogelijkheden voor staatssteun. Maar of die Airport Weeze in een veiligere haven kan brengen?

De RYR 1952 is in ieder geval wel om 15.20 uur veilig geland in Stockholm.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen