Sluiting horeca zorgt niet voor extra omzet bij slijterijen

Print
Sluiting horeca zorgt niet voor extra omzet bij slijterijen

Afbeelding: © Getty Images

Heerlen / Roermond / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Arcen / Blerick / Tegelen / Velden / Belfeld / Hoensbroek / Merum / Swalmen / Asenray / Herten / Ool / Asselt / Boukoul / Einde -

Profiteren slijterijen van het feit dat de horeca gesloten is? Het antwoord is simpel: nee. “Mensen kunnen thuis ook geen feestjes vieren, dus hoeven ze ook niet massaal in te slaan.”

Volgens Cletus Dokter, eigenaar van Mitra Roermond, kopen klanten soms een extra flesje wijn, maar daarmee houdt het volgens hem ook op. “Of ze het met dat extra flesje thuis gezellig willen maken of dat het als een soort voorraad gekocht wordt weet ik niet. Maar hamsteren of groots inkopen doen de mensen niet. Wij verkopen sowieso alleen aan particulieren, dus er is geen sprake van verlies door minder horeca-omzet.”

Geen feestdagen Waar Mitra Roermond geen horecabedrijven als klant heeft, daar is dat bij Wijnhuis Blerick wel het geval. “Die bestellingen vallen dus sowieso al weg,” zo laat mede-eigenaar Huub Stiphout weten. “Dat vangen we niet op door extra verkoop aan consumenten. Ja, ze kopen soms een fles meer, maar in grote aantallen gaat dat echt niet.” Stiphout hoopt dat een deel van de weggevallen omzet via bezorgen en online verkoop is terug te verdienen. “Maar ook daarbij gaat het natuurlijk niet om hele grote aantallen. Bovendien vallen de komende weken ook de feestdagen weg. Geen gezellig samenzijn met de hele familie rondom Pasen. En als het volgende maand plotseling goed weer mocht zijn voor de eerste barbecue, kunnen ze niet de hele buurt uitnodigen. Dus nee, veel extra omzet omdat de horeca gesloten is, verwachten wij niet.”

Geen bezorgkosten Een vergelijkbaar verhaal komt aan bod bij Stadswijnkelder Berns in Heerlen. “Zowel in de winkel als op straat is het rustig. En ja, ook bij ons is de omzet van horeca en bedrijven weggevallen,” aldus Folker Theunissen. “We verkopen misschien wel een flesje of kratje meer aan de particulier, maar dat kan die daling niet goed compenseren. Mensen mogen thuis geen feestjes vieren, dus is het logisch dat we geen hele grote aantallen verkopen. We doen ons best om online iets meer omzet te genereren. Zo rekenen wij in heel Parkstad geen bezorgkosten. Je wilt de klant ook tegemoet komen.”

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg