Autotest

Geslaagde toegift Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Print
Geslaagde toegift Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Afbeelding: Autovisie

Geen wanklanken over C02-uitstoot, maar gewoon een swingende 4,0-liter boxer-zes in de kont van de Porsche 718 Cayman. Om klagend publiek tevreden te stemmen. Chapeau!

Het verhaal van de Porsche 718 Cayman is dat van een potentiële superster. Hij heeft de looks, de atletische bouw, de prestaties en de balans, maar mist de gouden strot. Voor een deel van zijn aanhang geen enkel punt, maar toch klonk er ook boegeroep vanuit het publiek. De rauwe, sputterend klinkende viercilinders deden de geweldige Cayman geen eer aan. Of het nou de basisversie, de S of de GTS was, echt kloppen deed het plaatje nooit.

Vorig jaar kwam de GT4 de criticasters de mond snoeren, maar zo’n GT-Porsche past niet bij iedereen. Te duur, te scherp, te opzichtig en vult u de mogelijke bezwaren maar aan. Wel, met de GTS 4.0 levert Porsche grofweg een normale Cayman met de motor van de GT4. Dat klinkt op voorhand als een hit, maar eerst nog het slechte nieuws. De prijs voor de GTS 4.0 bedraagt 137.200 euro, de GT4 vergt 153.000 euro en de Cayman S kost 103.600 euro. Dat komt uiteraard door de CO2 die de prijs omhoogstuwt. In buurlanden zijn de zescilinders zomaar een halve ton voordeliger!

Test Porsche 718 Cayman GTS 4.0. Video: Autovisie

Aandrijving

De zesdelige akkoorden komen van de dezelfde 4,0-liter boxer als in de GT4. Dat is geen afgeleide van de racemotor uit de GT3, maar feitelijk een opgeboorde 3,0-liter zescilinder uit de gewone 911’s. Maar dan ontdaan van de turbo’s. Een Sauger met 400 pk en daarmee is hij slechts 20 minder sterk dan de GT4. Het koppel van 420 Nm is hetzelfde en komt pas vrij bij 5000 toeren per minuut.

De uitlaatlijn met partikelfilters, de handgeschakelde zesbak en het mechanische sperdifferentieel zijn identiek aan die van de GT4. Een zeventraps PDK zal eind van het jaar komen. Je bent geneigd hem door zijn motor en zijn geringe prijsverschil te vergelijken met een GT4, maar het is daadwerkelijk een andere auto. Geen onderstelcomponenten van de 911 GT3 bijvoorbeeld, maar gewoon de veerpoten van de Cayman S om de vier wielen te geleiden. Hij is standaard 20 millimeter verlaagd en heeft variabele dempers.

Beteugelen

Er is ook een softere verenset met 10 millimeter verlaging, maar zo hard is hij niet. De stalen remmen komen van de 911 Carrera S om de extra kracht en het gewicht van de 4.0 boxer-zes te beteugelen. Hij weegt 50 kg meer dan de S en 35 kg minder dan de GT4. Het koetswerk van de GTS kenmerkt zich door donkere tinten voor lichtunits, grille, wielen, typeaanduiding en uitlaten. Vanbinnen alcantara accenten voor stuur, pook en stoelen, maar het GTS-gevoel komt pas echt tot leven als het contact omgaat en je het voormalige Formule 1-circuit in Estoril op rijdt...

Zuivere uithaal

Dat is de plek waar de Cayman GTS 4.0 zijn kunsten mocht vertonen. Ook op een circuit vallen de lange versnellingen direct op, waardoor je geregeld buiten zijn ideale werkgebied rijdt en hij niet zo rap aanvoelt als het verleidelijke opschrift ‘GTS 4.0’ op de flanken doet vermoeden. De tweede versnelling gaat tot ruim 130 km/h en de derde tot bijna 190 km/h. De bak schakelt strak, mechanisch, precies en de (uitschakelbare) automatische tussengasfunctie laat iedereen het voetenwerk van Weltmeister Walter Röhrl evenaren. De pook en pedalen hanteren is een groot genoegen, alleen hoef je maar weinig te schakelen. De vierliter raakt pas bij 5000 toeren echt enthousiast en trekt daarboven hard door om je de laatste paar honderd toeren te belonen met een zuivere uithaal.

Geslaagde toegift Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Foto: Autovisie

Glasheldere communicatie

Het lukt de boxer beter zijn stempel op het weggedrag van de GTS te drukken dan in de GT4. De banden van de GTS zijn namelijk voor één centimeter en achter zelfs drie centimeter smaller. Bovendien zijn er minder agressieve wielstanden, waardoor het gripniveau lager ligt. Het elektrisch bekrachtigde (Cayman S) stuurhuis is aangepast aan het verlaagde onderstel. Hij stuurt vrij licht, maar de GTS communiceert glashelder wat jouw handelingen met de balans van de auto doen. Lichtjes ondersturen doet hij als elke auto met middenmotor om de limiet aan te kondigen. De achterzijde begint ook bocht-in eerder te schuiven dan de GT4 als je de eerdere hints hebt genegeerd. De GTS is softer, rolt meer en de reflexen zijn allemaal minder dan van het topmodel. Da’s geen kritiek, maar simpelweg een ander karakter.

Grenzen verkennen

Het rijplezier van de GTS 4.0 zit ‘m in het spelen met de toegankelijke grenzen. Verkennen, eroverheen gaan, corrigeren en weer naar de volgende uitdaging. De limiet ligt lager en het grensbereik is breder. In de lange bochten is hij lastig uit het onderstuur te krijgen, maar op het kortere bochtenwerk laat de GTS zich makkelijker op het gas manipuleren dan de GT4. Zet het ESP in de sportmodus en de GTS laat je alle hoeken van het dynamische spectrum zien.

Daar moeten de handelingen nauwkeurig op aangepast worden om tot een vloeiende rijstijl te komen. Met de rem erop insturen om de neus op de lijn te houden in krappe knikken, waarna het gas erop kan om de grens in het tweede bochtendeel af te tasten. Een GT4 draait sneller zijn rondjes, maar de GTS laat rapper je mondhoeken omhoogkrullen. Dat is een knappe, zo niet grotere prestatie. De Cayman GTS 4.0 is daardoor een zeer geslaagde toegift.

Eindoordeel

Een normale Cayman met het hart van de GT4. Voor velen daardoor (terecht) de ultieme 718.

Specificaties Porsche 718 Cayman GTS 4.0

  • Prijs: € 137.200,--
  • Topsnelheid: 293 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 9,3
  • CO2-emissie: 246 g/km
  • Motor: zescilinder boxer, 3995 cm3
  • Gec. max. vermogen: 400 pk (309 kW)/7000 min-1
  • Max. koppel: 420 Nm/5000-6500 min-1
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak
  • Massa leeg: 1405 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen