Autotest

Lexus RX 450h AWD: what’s new?

De Lexus RX 450h is weer verder verbeterd.

De Lexus RX 450h is weer verder verbeterd. © Jayson Fong

SUV’s en CO2-politiek? Lexus bouwt al meer dan twee decennia SUV’s met uitstootreducerende hybridetechniek. Het was wel tijd voor een kleine facelift.

Jaco Bijlsma

Er was eens een tijd dat we niet elke dag in elke krant opportunistische milieupolitiek moesten verdragen. Dat was lang voordat het woord klimaatgekte werd uitgevonden. Een tijd waarin toch al hybrides rondreden, die daadwerkelijk zuiniger bleken dan ‘gewone’ auto’s. De Prius deed ontelbare kilometers ervaring op, andere modellen volgden. Onder andere bij Lexus, het luxemerk van Toyota, dat alweer 30 jaar bestaat. Want hybridetechniek bleek een ‘perfect match’ voor zwaardere en echt op comfort gerichte auto’s. Zoals limousines, maar ook SUV’s. Alleen waren er 21 jaar geleden, toen de RX-reeks zijn debuut maakte, nog niet zo heel veel daarvan. Toen waren we al we onder de indruk van de bouwkwaliteit van de premium SUV van het merk, dat ooit zo’n verpletterend goed debuut maakte. Met een limousine die onverwacht een voltreffer was in het luxe limousine-segment, waar Duitsers met de S-Klasse regeerden en onaantastbaar leken. Die LS 400 was een monument van vakmanschap en de hoogst mogelijk bouwkwaliteit. De RX-serie lanceerde Lexus later al even overtuigend in de toen nog overzichtelijke klasse van luxe SUV’s.

© Jayson Fong

Tot zover het verleden. Dit gaat over de nieuwe RX 450h en die is voor nu en de toekomst. Want recent vond Lexus het tijd voor een facelift van de vierde generatie, die alweer dik vier jaar rondreed. Je moet oud en nieuw naast elkaar zetten om de verschillen goed op je netvlies te krijgen, maar dan zie je gaas in de grille in plaats van spijlen. En zoals gebruikelijk bij elke facelift in deze tijd, werden bumpers en verlichting aangescherpt. De koplampen kregen de nieuwste led-techniek met onder andere een automatische grootlichtassistent die Lexus ‘bladescan’ noemt.

Infotainment

Ook een must bij huidige auto-updates is het actualiseren van het infotainment. Lexus liep hiermee, net als meer Aziatische merken, nog wel iets achter. Bij deze allernieuwste zijn Apple Carplay en Android Auto nu wel beschikbaar en alles functioneert sneller en beter dan ooit. Toch zijn er merken die menustructuur en graphics nog beter voor elkaar hebben.

© Jayson Fong

Aandrijving

Wat de techniek van de aandrijflijn betreft kunnen diezelfde concurrenten echter een voorbeeld nemen aan Lexus, want de RX 450h heeft een van de beste en meest beproefde hybride-aandrijflijnen ter wereld. Niet hoeven kiezen is ook een luxe, denken ze kennelijk bij Lexus, want de RX is er alleen als 450h. In SUV-land onderscheidt de RX zich daarmee, want dit is geen in allerijl gedownsizede turbo-truck-krachtbron, maar een door de technische Takumimeesters geperfectioneerde aandrijflijn. Die bestaat opnieuw uit de 3,5-liter V6-benzinemotor die discreet op de achtergrond zijn werk doet, in volledige harmonie met twee elektromotoren. Gezamenlijk weten die krachtbronnen er 313 pk uit te pompen. Dat vermogen wordt via een continu variabele transmissie omgezet in een heel relaxte rijervaring, want hoewel er genoeg snelheid in zit, accelereert deze RX altijd volledig schokvrij en stil.

© Jayson Fong

Het comfort is net als de zitpositie en de prijs van hoog niveau. Wat dat laatste betreft: de luxe SUV is er vanaf dik 77 mille, de topversie de President Line kost 96.595 euro en de verlengde zevenzits versie is er vanaf 86.495 euro. Dat zijn prijzen waarmee hij kan concurreren met dure SUV’s als de BMW X5, de Mercedes-Benz GLE en de Volvo XC90.

CO2-score

Ten opzichte van die klassegenoten weet hij met zijn hybridetechniek een lage CO2-score van 132 g/km te behalen en scoort hij dus bovengemiddeld goed. Het opgegeven verbruik van 1 op 16,9 haalden wij niet, ons beste resultaat was 1 op 13,5. Met een vlotte rijstijl haalden we nog steeds 1 op 11,1; voor een auto met een kentekengewicht van 2075 kg geen slecht resultaat. Over gewichten gesproken: deze vierwielaangedreven hybride mag maximaal 2000 kg trekken.

Deze Lexus is een zeer goede allrounder; zuiniger, maar ook luxer en completer dan voorheen. Je moet wel kunnen leven met zijn uitgesproken design met die heel grote grille, maar dat is een trend, kijk bijvoorbeeld maar naar BMW. Toch denken we dat de houdbaarheid van dit design iets langer is dan dat van de gemiddelde Duitser. De RX-voorgangers zien er bijvoorbeeld ook nog steeds niet echt gedateerd uit.

© Jayson Fong

Wat is gebleven, is het solide en comfortabele gevoel dat zo’n Lexus als geen ander geeft. Die bovengemiddelde kwaliteit is sinds de allereerste goed gebleven en met de modernste technieken zelfs steeds verder toegenomen.

Eindoordeel

Weer verder geperfectioneerd. Opnieuw sterk met beproefde hybridetechniek en bouwkwaliteit.

Specificaties Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • Prijs: € 96.595,--
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acc. 0-100: 7,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 16,9
  • CO2-emissie: 134 g/km
  • Motor: V6, 3465 cm3, twee elektromotoren
  • Totale max. vermogen: 313 pk
  • Max. koppel: n.n.b.
  • Transmissie: continu variabele transmissie
  • Massa leeg: 2075 kg

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee