Autotest

Jaguar F-type meer dan alleen facelift?

Print
Jaguar F-type meer dan alleen facelift?

De F-type R Coupé in de fraaie kleur Sorriento Yellow. Afbeelding: Mark Fagelson Photography

Een tijdloze schoonheid als de Jaguar F-type had best zonder facelift oud mogen worden. De bijbehorende technische updates kwamen echter als geroepen.

Je realiseren dat de F-type dit jaar zeven kaarsjes uitblaast, is net zo’n schok als horen dat Sharon Stone dit jaar haar 62e verjaardag viert. En net zoals zij beweert dat haar eeuwige jeugd zonder hulp van de plastisch chirurg in stand blijft, had Ian Callums tijdloze schoonheid eigenlijk helemaal geen cosmetische update nodig om zichzelf voor de rest van zijn loopbaan in de kijker te spelen.

Maar Jaguar zal op een of andere manier toch duidelijk moeten maken dat het de F-type een broodnodige technische update heeft gegeven, en daarbij hoort dan ook een ander aangezicht. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de designer die daarmee belast is. Alsof je een pot verf in de handen gedrukt krijgt met het verzoek om de Mona Lisa effe bij te punten.

Jaguar F-type meer dan alleen facelift?
Foto: Mark Fagelson Photography

Visueel

Er is duidelijk op safe gespeeld door Jaguars coupé en roadster simpelweg visueel nader bij de rest van de familie te betrekken. En in het echt zie je pas hoe de nu veel lager geplaatste koplampen de auto optisch verbreden en naar het wegdek toe trekken. Niet per se beter dan het origineel, maar op zichzelf best te pruimen.

Voor de rest is het ontwerp goeddeels met rust gelaten en da’s maar goed ook. Let op de led-achterlichten en de motorkap met ventilatielouvres voor de verschillen. In het interieur zijn het ook details die het verschil maken, zoals een nieuw digitaal instrumentarium van 12,3-inch doorsnee. Logisch, aangezien het interieur ook een van de sterke punten van de F-type is geweest. Niet heel ruim of praktisch, wel goed gebouwd, prettig in de bediening en fijn om in te verpozen.

Jaguar F-type meer dan alleen facelift?
Foto: Mark Fagelson Photography

Je vraagt je af waarom zo’n fraaie auto desondanks niet het daverende commerciële succes is geworden waarop Jaguar had gehoopt. Het heeft er vermoedelijk alles mee te maken dat het niet zo’n goede GT is als de XK die hij heeft opgevolgd, noch zo’n goede sportwagen als het ranke uiterlijk doet vermoeden. Het is namelijk altijd meer een muscle-car of hot rod geweest dan een cruiser of pure stuurmansauto.

Bovendien met een venijnig karakter als je toch eens waagde om de grens op te zoeken. En zo is hij vermoedelijk een beetje tussen wal en schip beland. Met voor de Nederlandse markt een extra handicap in de vorm van behoorlijk dorstige motoren die de bpm fors opdreven. Goed om te horen dus dat zowel chassis als motorenpalet grondig onder handen zijn genomen om de F-type een nieuwe impuls te geven. Waarschijnlijk niet eens zozeer omdat Jaguar het nodig achtte, maar simpelweg omdat je jouw auto’s niet meer in Europa mag verkopen als ze te veel roken en drinken. De V6 die met vermogens van 340, 380 en 400 pk werd aangeboden, is om te beginnen uit het gamma geschrapt.

Autotest Jaguar F-Type. Video: Autovisie

Geknepen versie

Jaguar Land Rover heeft een zes-in-lijn ontwikkeld als opvolger, maar die is (nog?) niet in de F-type beschikbaar. In plaats daarvan is een tot 450 pk geknepen versie van de bekende ‘supercharged’ vijfliter-V8 gekomen, die dankzij een partikelfilter, andere katalysatoren en wat herprogrammeerwerk aan alle EU-regels voldoet. Om die reden kreeg de 300 pk sterke viercilinderturbo ook een deeltjesfilter in de uitlaat gepropt, en verder is hij zo veel mogelijk met rust gelaten.

Het klapstuk is net als voorheen een 575 pk-versie van de V8 voor het ‘R’-model dat standaard over vierwielaandrijving beschikt. Voor de andere motorversies is dat een optie. Die lag voorheen in de SVR, die wel 322 km/h haalde en in Nederland dik over de twee ton kostte. De R kost nu ‘slechts’ 182.560, maar is ook op 300 km/h topsnelheid begrensd. De 0-100-tijd van 3,7 seconden is evenwel gelijk. Overigens is de 575 pk V8 op een andere supercharger-poelie en andere versnellingsbaksoftware na identiek aan de 450 pk-versie, dus een beetje handige tuner kan de 450 pk-motor voor weinig opvoeren ruim 600 pk. De handbak is inmiddels geschrapt, omdat vrijwel niemand die nam (toekomstig klassiekeralert!), maar de achttrapsautomaat is voor alle drie de motorvarianten opnieuw afgesteld. En dat merk je: hij schakelt sneller, droger en voorspelbaarder, met alleen bij het terugschakelen van drie naar twee soms nog te veel aarzeling.

Jaguar F-type meer dan alleen facelift?
Foto: Mark Fagelson Photography

Keuze

Maar welke variant moet je nou hebben? Als je de F-type puur vanwege het uiterlijk koopt, ben je net zo goed af met de vierpitter. Liefst met niet al te grote wielen om de cruisekwaliteiten te maximaliseren en dan natuurlijk als roadster. Geen kwaad woord over de soepele en met een 0-100-tijd van 5,7 seconden plus een top van 250 km/h voldoende snelle combinatie. De bak laat de motor altijd in het optimale werkgebied opereren en schakelt zo naadloos dat je nooit weet in welke versnelling je rijdt.

Dat kleine beetje geluid dat er na turbo, filter en dempers nog over is, wordt door het audiosysteem versterkt, opdat je tenminste nog het idee hebt dat het ergens naar klinkt. Het probleem is alleen dat het karakter van de F-type vraagt om iets veel spectaculairders. Dus ga je er met 91.300 euro (pakweg 7.000 euro meer voor een Roadster) voor zo’n P300 niet komen.

Geen angstzweet

De P450 met V8 is al stukken beter. Dat de V8 zijn bulderende lied voortaan iets minder luid de wereld in dondert, is in het geval van deze Jaguar niet eens een nadeel als je weet hoe hard de V8 pre-partikelfilter klonk. Met de achterasconstructie van de F-type SVR, een geknepen draaimoment en een anders afgesteld sperdifferentieel krijgt hij zijn vermogen ook zonder bij de bestuurder angstzweet te wekken aan de achterwielen. Zelfs in de regen.

Er is merkbaar meer zijdelingse stabiliteit en een rustiger gasrespons, zodat de achterkant niet reeds uitbreekt als je alleen maar naar het gaspedaal kijkt. Anderzijds is het door de korte veerwegen en brede banden nog steeds niet de ideale kilometervreter en blijft het grensgebied bij vlagen in nevelen gehuld. De F-type lijkt stug bij normaal gebruik, en te zacht als je ermee gaat trappen, waardoor afwisselend onder- en overstuur de kop opsteken als je het niet verwacht. In een lange bocht met hobbels heeft de achterwielophanging nog steeds moeite om de auto stabiel te houden.

Jaguar F-type meer dan alleen facelift?
Foto: Mark Fagelson Photography

Zodoende is net als voorheen de 575 pk-versie met vierwielaandrijving met afstand de meest begeerlijke F-type. Alleen daarmee voelt hij écht snel, maar dankzij de 4WD wel beter onder controle. In zijn R-uitmonstering probeert de Jaguar niks anders te zijn dan wat hij is: een brute spierballenbak die even opwindend is om stapvoets als op 80 procent van zijn kunnen te rijden. Meer moet je niet van ‘m vragen omdat het dan voor een normale sterveling wat te hectisch wordt (al is het ESP verdraaid goed in staat om je te redden), maar dat hoeft ook niet. Het is geen circuitauto, geen fileermes en geen verlengstuk van je lichaam.

Wel een heldenmaker die je het gevoel geeft dat je een beest de baas bent en die juist niet het uiterste vraagt om een glimlach op je gezicht te toveren. Waarschijnlijk is het strikt genomen het verstandigst om een 450 pk met AWD te nemen en die tot ‘R’ te laten tunen, maar wie zich 145.510 euro voor zo’n P450 AWD kan veroorloven, moet de volle mep voor een R ook kunnen ophoesten. Met daarbij een ander interieur, fijnere (want minder directe) besturing en hogere restwaarde als doorslaggevende argumenten. En zo is er dus weinig echt veranderd. De Jaguar F-type is nog steeds een prachtige auto met een eigen karakter en niche binnen de sportwagenwereld. Ietsje minder eng én minder duur dan voorheen, maar helaas moet je nog steeds het topmodel hebben om ‘m te krijgen zoals hij bedoeld is.

Eindoordeel

Een iets meer afgeronde versie van het origineel, wat de F-type precies nodig had. Amerikaans geschoolde Britse hot rod waarbij méér altijd beter is.

Specificaties Jaguar F-type R

  • Prijs: € 182.560,--
  • Topsnelheid: 300 km/h
  • Acceleratie: 0-1003,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 11,1
  • CO2-emissie: 243 g/km
  • Brandstofmotor: V8, 5000 cm3, mech. compressor
  • Brandstof: benzine
  • Max. vermogen: 575 pk (423 kW)/6500 min-1
  • Max. koppel: 700 Nm/3500 min-1
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen